Ansatte hos bus- og togoperatør skal være spritfrie
Torsdag 16. maj 2019 kl: 10:49
Af: RedaktionenHos Keolis, der driver en række busruter rundt i landet og kører letbanetogene i Aarhus, skal buschauffører og letbaneførere blæse i et alkometer på anlægget, når deres vagt begynder
- Bus- og letbanekørsel og indtagelse af alkohol er to helt uforenelige størrelser. Det er der heldigvis total enighed om mellem de ansatte i Keolis og ledelsen, siger Kasper V. K. Carstensen, HR- og kommunikationschef i Keolis Danmark.
Keolis’ politik er, at spiritus i blodet er ensbetydende med bortvisning fra arbejdspladsen med det samme. Ingen buschauffør eller letbaneføre kan være i tvivl om dette.
Keolis’ arbejdspladser er i dag alkoholfrie, og det princip håndhæves helt konsekvent på alle Keolis’ bus- og letbaneanlæg.
- Keolis har valgt at tage teknikken til hjælp for at håndhæve det princip og det helt konsekvent, siger Kasper V. K. Carstensen og fortsætter:
- Chaufføren skal obligatorisk blæse i et alkometer på anlægget, når vagten starter. Der må ikke være det mindste udsving. Promillen skal være 0,0. Vi har valgt at installere alkometeret på anlæggene for at håndhæve nultolerance-politikken.
Keolis har valgt den metode, da selskabet mener, at den er bedst og mest hensigtsmæssig.
- Vi ønsker ikke at involvere passagerer eller andre personer i vores håndhævelse af alkohol-politikken. Det kan nemt blive tilfældet, hvis alkometeret for eksempel er installeret i busserne eller i letbanetogene. Derudover, så kan vi hurtigt finde en ny måler frem, hvis vi er i tvivl omkring målingen, eller hvis en chauffør eller fører påstår, at måleren ikke virker, siger Kasper V. K. Carstensen.
Afslutningsvis siger Peter Lanng Nielsen, der er administrernede direktør i Keolis, at det vigtigste for Keolis er sikkerheden.
- Det vil blandt andet sige, at når der kommer en Keolis-bus eller letbanetog, så kan passagererne være sikre på, at chaufføren er helt uden alkohol i blodet.
Nultolerance-politikken gælder også for Keolis’ administrative medarbejdere og ledelsen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |