Mercedes-Benz har leveret den første el-bus til Hamburg
Tirsdag 27. november 2018 kl: 09:00
Af: RedaktionenHamburger Hochbahn AG har de seneste år markeret sig som en frontløber, når det gælder alternative drivsystemer i kollektiv transport. Blandt andet har Hamburger Hochbahn drevet en særlig innovationslinie, hvor flere busleverandører - eksempelvis svenske Volvo og polske Solaris har bidraget med hybridbusser og el-busser, hvor energibæreren har været brint
![]() | |
|
- Vi er glade for at kunne levere den allerførste serieproducerede eCitaro, siger Till Oberwörder, der er chef for Daimler Busser.
Daimler Busser skal levere i alt 20 elektriske eCitaro-busser til Hamburger Hochbahn AG. Det er den størte enkelt-ordre, som Daimler Busser har fået på sin nye eCitaro, der havde officiel premiere på IAA i Hannover i September.
Daimler Busser’s eCitaro, der er den første tysk-producerede helt elektriske bus, er blandt andet udstyret med et avanceret varmesystem med varmepump og batteripakke med en kapacitet på op til 243 kWh. Batterierne skal oplades i busdepoterne. Busserne drives frem af to el-motorer - en ved hvert baghjul.
De 20 eCitaro, som skal leveres til Hamburger Hochbahn AG, er tre-dørs versioner med LED-belysning, alarmsystemer ved dørene og ESP (Electronic Stability Program). De elektriske busser er baseret på Mercedes-Benz Citaro-busserne, der er leveret i over 50.000 eksemplarer til kunder i en lang række lande. Citato-modellerne kan fås som Citaro med dieselmotor, Citaro Hybrid og Citaro NGT med gasmotor.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





