Mercedes-Benz har leveret den første el-bus til Hamburg

Tirsdag 27. november 2018 kl: 09:00
Share  


Af: Redaktionen

Hamburger Hochbahn AG har de seneste år markeret sig som en frontløber, når det gælder alternative drivsystemer i kollektiv transport. Blandt andet har Hamburger Hochbahn drevet en særlig innovationslinie, hvor flere busleverandører - eksempelvis svenske Volvo og polske Solaris har bidraget med hybridbusser og el-busser, hvor energibæreren har været brint

Mercedes-Benz har leveret den første el-bus til Hamburg
Till Oberwörder, chef for Daimler Buses, overdrog den første Mercedes-Benz eCitaro til Henrik Falk, der er formand for bestyrelsen i Hamburger Hochbahn AG
Da Hamburger Hochbahn for et par år siden konkluderede, at nu var fasen med test slut og tiden kommet til at sende el-busser ud i den daglige drift, fik interesserede busleverandører mulighed for at komme med tilbud på el-busser. Hamburger Hochbahn valgte i første omgang at køre el-busser hos Solaris og Mercedes-Benz. 


- Vi er glade for at kunne levere den allerførste serieproducerede eCitaro, siger Till Oberwörder, der er chef for Daimler Busser. 


Daimler Busser skal levere i alt 20 elektriske eCitaro-busser til Hamburger Hochbahn AG. Det er den størte enkelt-ordre, som Daimler Busser har fået på sin nye eCitaro, der havde officiel premiere på IAA i Hannover i September.


Daimler Busser’s eCitaro, der er den første tysk-producerede helt elektriske bus, er blandt andet udstyret med et avanceret varmesystem med varmepump og batteripakke med en kapacitet på op til 243 kWh. Batterierne skal oplades i busdepoterne. Busserne drives frem af to el-motorer - en ved hvert baghjul.


De 20 eCitaro, som skal leveres til Hamburger Hochbahn AG, er tre-dørs versioner med LED-belysning, alarmsystemer ved dørene og ESP (Electronic Stability Program). De elektriske busser er baseret på Mercedes-Benz Citaro-busserne, der er leveret i over 50.000 eksemplarer til kunder i en lang række lande. Citato-modellerne kan fås som Citaro med dieselmotor, Citaro Hybrid og Citaro NGT med gasmotor.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.