CO2-FANGST OG LAGRING:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at SVM-regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier er enige om at skrue på håndtagene for fangst, transport og lagring af CO2 - CCS - Carbon Capture and Storage. Tiltaget skal reducere mulighederne for forsinkelser for både eksisterende og kommende projekter
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 14. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk energiproducent har reduceret sit CO2-udslip med 98 procent
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Hjemmeleveringer fra Ikea bringes ud med elektriske biler
- Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
Skriv din kommentar:
Ny aftale reducerer væsentlige risici for danske transport- og lagringsprojekter
Fredag 10. oktober 2025 kl: 13:17
Af: RedaktionenKlima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at SVM-regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier er enige om at skrue på håndtagene for fangst, transport og lagring af CO2 - CCS - Carbon Capture and Storage. Tiltaget skal reducere mulighederne for forsinkelser for både eksisterende og kommende projekter
- Vi er nødt til at holde vores klimaredskaber skarpe. Det er det, vi nu gør ved fangst, transport og lagring af CO2 med et bredt flertal af Folketingets partier, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
Han peger på, at undersøgelsen af de forskellige lagringssteder er i gang, og flere projekter er ved at slå rod rundt omkring i Danmark.
- Men vi er nødt til at sikre, at de ikke løber næsen mod en mur. Derfor sætter vi gang i nogle nye initiativer, så vi kan få proppet noget CO2 ned i undergrunden, Lars Aagaard.
Siden 2020 er den danske industri for fangst, transport og lagring af CO2 (CCS) vokset, og der er for at holde fast i den udvikling, at SVM-Regeringen sammen med SF, Konservative, Enhedslisten, Radikale og Alternativet blevet enige om en række tiltag på området.
Aftalen skal gøre myndighedsbehandlingen af CO2-fangst, -transport og -lagringsprojekter smidigere, Det vil kunne forebygge og reducere risikoen for forsinkelser, så eksisterende og kommende projekter kan realiseres, og CO2-reduktionerne kan hentes.
Blandt andet skal klager ikke længere som udgangspunkt have opsættende virkning, hvilket betyder, at projekter ikke bremses automatisk, mens klagen bearbejdes. Det vil stadig være muligt for den pågældende klageinstans aktivt at vælge den opsættende virkning til, men det vil bero på en konkret vurdering af det pågældende projekt.
Formålet er at understøtte CO2-fangst, -transport og -lagring på en måde, der sikrer fremdrift, gennemsigtighed og samtidig løser konkrete problemer for projekterne.
Helt overordnet fastholdes grundlæggende principper og overordnede klagestrukturer, hvilket betyder, at enhver, der har en væsentlig, individuel og retlig interesse i en sag, stadig kan klage. Derudover gælder ændringerne kun for udviklingen af CCS-projekter.
De nye tiltag vil blive fremsat i et lovforslag i januar næste år og skal træde i kraft 1. marts 2026.
Aftalen indeholder blandt andet:
- Klager over CCS-projekter skal ikke længere pr. automatik tillægges opsættende virkning. Klageinstanser kan tillægge en klage opsættende virkning, men det skal der tages aktivt stilling til
- Rettigheden til at indgive en klage over CCS-projekter begrænses til enhver med væsentlig, individuel og retlig interesse i afgørelsen. I overensstemmelse med Aarhus-konventionen vil det også være muligt for visse foreninger og organisationer at indgive en klage, hvis foreningens formål er beskyttelse af miljø og natur
- Ligesom det er tilfældet ved klager over andre emner, fastsættes et gebyr for indgivelse af klager over CCS-projekter svarende til et niveau på 900 kroner for privatpersoner og 1.800 kroner for virksomheder og organisationer
- Det gøres tydeligere, hvad der kan eksproprieres til i eksisterende lovgivning om rørført transport af CO2. Formålet er at sikre klarhed for borgere, virksomheder og myndigheder
Interessede kan læse aftaleteksten her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Fredag 14. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk energiproducent har reduceret sit CO2-udslip med 98 procent
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Hjemmeleveringer fra Ikea bringes ud med elektriske biler
- Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




