NYE HAVMILJØ- OG MINELÆGNINGSFARTØJER:
Nye havmiljø- og minelægningsfartøjer skal bygges af det danske konsortium, Danske Flådestøtteskibe K/S, der består af OSK Design A/S i Aarhus, Hvide Sande Shipyard A/S i Hvide Sande og Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Forsvarsministeriet forventer at indgå kontrakt med Danske Flådestøtteskibe K/S inden årets udgang, hvis parterne under de kommende forhandlingerne bliver enige om vilkår, der matcher den politiske ambition
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Havneselskab har en længere krydstogtsæson
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
- Elektrisk terminaltraktor med fire-hjulstræk var på turné
- Branchen for godstransport til søs har haft besøg af konkurrencemyndighederne
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Rederi åbner direkte rute mellem Marokko og Nordeuropa
- Færgerute over Øresund sætter tredie elektriske færge i drift
Skriv din kommentar:
Politisk flertal peger på dansk konsortie
Fredag 3. oktober 2025 kl: 11:41
Af: RedaktionenNye havmiljø- og minelægningsfartøjer skal bygges af det danske konsortium, Danske Flådestøtteskibe K/S, der består af OSK Design A/S i Aarhus, Hvide Sande Shipyard A/S i Hvide Sande og Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Forsvarsministeriet forventer at indgå kontrakt med Danske Flådestøtteskibe K/S inden årets udgang, hvis parterne under de kommende forhandlingerne bliver enige om vilkår, der matcher den politiske ambition
Forsvarsministeren er sammen med partierne i forsvarsforligskredsen blevet enige om leverandørvalg for de fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer, der blev besluttet i forbindelse med Delaftale om en flådeplan under forsvarsforliget 2024-2033 i foråret.
De nye havmiljø- og minelægningsfartøjer er en del af flådeplanen, som blev besluttet i foråret. Fartøjerne udgør kernen i havmiljøberedskabet og skal bidrage til, at Danmark kan efterleve gældende lovgivning og internationale forpligtigelser på havmiljøområdet.
Der lægges med beslutningen op til at indlede forhandlinger med konsortiet Danske Flådestøtteskibe K/S om at bygge de fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer, som vil forbedre overvågningen, styrke havmiljøberedskabet og suverænitetshåndhævelse i de danske farvande.
- Med fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer styrker vi både havmiljøberedskabet og suverænitetshåndhævelse i de danske farvande. De trusler, vi møder til søs i dag, er anderledes og langt mere alvorlige end for blot nogle få år siden. Med beslutningen styrker vi ud over vores mulighed for at handle mere effektivt på havmiljøområdet også Forsvarets samlede kampkraft, siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V).
De fire havmiljø- og minelægningsskibe skal erstatte de nuværende havmiljøfartøjer og skal ud over at løse havmiljøopgaver som eksempelvis opsamling af kemikalier og olie også bruges til løsning af en række militære opgaver som for eksempel overvågning, træning af personel og udlægning af miner.
- Der har i årevis været store udfordringer med de nuværende, ældre havmiljøskibe, som ofte er ramt af fejl og nedbrud. Derfor er jeg rigtig glad for, at den politiske enighed i dag giver os et godt afsæt for hurtigst muligt at kunne anskaffe de fire havmiljø- og minelægningsfartøjer. Det styrker vores mulighed for at rykke hurtigt og effektivt ud, hvis der sker et olie- eller kemikalieudslip i havet, siger Torsten Schack Pedersen (V), minister for samfundssikkerhed og beredskab.
Det er en politisk målsætning fra Delaftale om en flådeplan fra foråret 2025, at skibene skal produceres i Danmark. Derfor er valget faldet på konsortiet Danske Flådestøtteskibe K/S, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vurderer til at være den bedst egnede danske totalleverandør.
Danske Flådestøtteskibe K/S består af OSK Design A/S, Hvide Sande Shipyard A/S og Karstensens Skibsværft A/S. Kontrakten ventes indgået inden udgangen af 2025, hvis der i forhandlingerne opnås enighed om vilkår, som matcher den politiske ambition.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Havneselskab har en længere krydstogtsæson
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
- Elektrisk terminaltraktor med fire-hjulstræk var på turné
- Branchen for godstransport til søs har haft besøg af konkurrencemyndighederne
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Rederi åbner direkte rute mellem Marokko og Nordeuropa
- Færgerute over Øresund sætter tredie elektriske færge i drift
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





