Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Folk fra fransk lastbilproducent fortalte transportministeren om fremtiden

Torsdag 3. april 2025 kl: 11:27
Af: Redaktionen

Folk fra fransk lastbilproducent fortalte transportministeren om fremtiden

Transportminister Thomas Danielsen (V) åbnede årets transportmesse og tog derefter på rundtur gennem hallerne, hvor 327 udstillere havde medbragt det, de hver især syntes, var mest interessant. Hos Renault Trucks fik transportministeren en historie, der startede i de varme lande og sluttede med nutidens skift til elektrisk drift

Folk fra fransk lastbilproducent fortalte transportministeren om fremtiden
Her på transportnyhederne.dk havde vi før ministerens rundtur haft mulighed for at snakke med Claus Rieland, der er Commercial Manager Renault Trucks i Danmark. Derfor kunne vi konstatere, at det, ministeren fik at vide under sit visit hos Renault Trucks - svar4de tildet, vi forinden havde fået fortalt i en mere detaljeret form.


Fra eventyret med en 50 ton tung Berliet-lastbil, der var blevet bygget i fire eksemplarer til olieeftersøgning i Afrika - et af de fire var stadig kørende i Afrika, et var på museum, mens de to andre lå begravet i sandet et sted i Sahara.


Over Renault Magnum, der var elsket og hadet - fremhævet for sit nytænkende design med et førerhus med fladt gulv eller kritiseret for at være en gyngehest på første sal.


Til de nyeste Renault Trucks T-modeller, hvor Claus Rieland især fremhævede en batteri-elektrisk tre-akslet trækker som eksempel på, hvor vi er i dag - og hvad vi kan opnå ved at omstille til el-drift - og nogle barrierer.


Anskaffelsesprisen, der er ved at falde fra tre til to gange prisen for en tilsvarende dielselbil. Lavere afgifter på omkring 1 krone pr. kilometer. Lavere pris på energi. Lavere omkostninger til øvrige drift og vedligeholdelse. Et bedre arbejdsmiljø for chaufføren med mindre stress-belastning først og fremmest på grund af betydeligt lavere støjniveau og mere jævn kørsel.


Claus Rieland er ikke i tvivl om, at skifter fra dieseldrift sker. Spørgsmålet er mere enkelt, hvor lang tid skiftet, vil strække sig over.


Som et eksempel på, at skiftet er ved at ske, fortæller Claus Rieland, at transportvirksomheden Fogtmann med hovedsæde i Vejle har bestilt 20 el-lastbiler, som skal supplere de 30 el-lastbiler, som virksomheden har bestilt og er ved at køre ind.


Han nævnte også, at Renault Trucks skal levere batterielektriske beton-kanoner til IBF.





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Let lastbil kører uden om vejafgiften med en totalvægt på 11,99 ton
- Havnen i Køge håndterede mere gods sidste år
- Fire-akslet trailer kan rumme 83 kubikmeter skrot - og andet godt
- Folketingsflertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering
- Lastbilproducent er oppe på over 5.000 solgt og leveret elektriske lastbiler på verdensplan
- Pakke med hash var forsynet med GPS-tracker
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Østjysk havn håndterede 170.927 teu i årets første kvartal
- Motorvej E45 bliver spærret i aften- og nattetimer
- Skanderborg-vognmand får ny fire-akslet trailer til grus
- En bus og tre lastbiler mistede nummerpladerne
- Fredag 25. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst