EU's transportnetværk er blevet revideret
Fredag 26. juli 2024 kl: 08:00
Af: RedaktionenEU-Kommissionen har modtaget EU-Parlamentets og EU's Ministerråds endelige vedtagelse af forordningen, der understøtter det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T). Den reviderede forordning skal styrke EU's indsats for at opbygge et bæredygtigt og holdbart transportnetværk som rygrad i EU's indre marked
Den reviderede forordning omfatter incitamenter til at fremme mere bæredygtige transportformer, fremskridt med digitalisering og forbedring af multimodalitet - at kombinere forskellige transportformer i en enkelt rejse inden for det europæiske transportsystem. Forordningen omfatter også klimaudfordringer og militær mobilitet på TEN-T-netværket.
Punkter fra den reviderede forordning:
Togrejsers hastighed:
- Inden 2040 skal passagerjernbanelinier på TEN-T’s kerne- og udvidede kernenet understøtte tog, der kører med hastigheder på 160 km/t eller hurtigere
- ERTMS vil blive udrullet på hele TEN-T-netværket som det eneste europæiske signalsystem, hvilket øger jernbanesikkerheden og effektiviteten. Nationale ældre 'klasse B' systemer vil blive udfaset, hvilket tilskynder industrien til at investere i ERTMS
- Inden 2040 vil sikre og trygge parkeringsområder blive udviklet på kernenet- og udvidede kernenetveje med gennemsnitligt 150 kilometer mellem hver, hvilket sikrer sikkerhed og passende arbejdsvilkår for professionelle chauffører
- Store lufthavne, der håndterer over 12 millioner passagerer årligt, skal være forbundet med langdistance-tog, hvilket forbedrer passagerforbindelserne og gør tog til et konkurrencedygtigt alternativ til indenrigsflyvninger
- Antallet og kapaciteten af omladningsterminaler vil blive udvidet for at imødekomme nuværende og forventede trafikbehov. Det inkluderer kapacitet til 740 meter lange tog, fremme af skiftet til bæredygtige transportformer og styrkelse af Europas kombinerede transportsektor.
- Alle 432 større byer langs TEN-T-netværket vil udvikle SUMP - Sustainable urban mobility planning and monitoring - for at fremme nul- og lavemissionsmobilitet
- Den maritime sektor vil blive integreret med andre transportformer effektivt og bæredygtigt. Nærsøfartsruter vil blive opgraderet, nye ruter skabt, og maritime havne og deres baglandsforbindelser yderligere udviklet
Transportforbindelser med nabolande, herunder Ukraine, Moldova og de seks vestlige Balkanlande, vil blive forbedret gennem de nye europæiske transportkorridorer
For at sikre rettidig indarbejdelse af planerne - inden 2030 for kernenettet, 2040 for det udvidede kernenet og 2050 for det omfattende netværk - inkluderer den reviderede forordning forbedrede styringsforanstaltninger. Det gælder blandt andet gennemførelsesretsakter for centrale grænseoverskridende sektioner og specifikke nationale sektioner langs de ni europæiske transportkorridorer.
Forbedret overensstemmelse mellem nationale transport- og investeringsplaner og TEN-T-mål skal sikre sammenhængende infrastruktur- og investeringsprioriteter.
Interesserede kan se en detaljeret oversigt over TEN-T-netværket her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ny politi skal forebygge påsejlinger af hvaler
- Nye shippingnetværk vil føre til lidt flere ugentlige services
- Lodsbåde sejler atter under særligt flag
- Containerrederi udvider med jernbanetransport
- Erhvervsministeren er rejst til Indien med flere grøn løsninger inden for søfart
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Passagererne er tilfredse med Bornholmerfærgen
- Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Danske DSV køber angiveligt tyske DB Schenker
- Aarhus får stadig direkte containerforbindelse til Asien
- Færgerederi sejlede med flere passagerer med færre afgange
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |