Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Jamming af signaler blev et spørgsmål til ministeren

Onsdag 28. februar 2024 kl: 09:57
Af: Redaktionen

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagard (M) fik i december et spørgsmål om omfanget af jamming i Danmark. Spørgsmålet var stillet af Udvalget for Digitalisering og It på vegne af folketingsmedlem Niels Hansen (K). Niels Hansen, der blandt andet er medlem af Folketingets Transportudvalg og Konservatives transportordfører, spurgte blandt andet om, hvorvidt lastbilers tachograf kan sættes ud af funktion ved jamming/støjsending, og dermed skjule overtrædelser af reglerne for køre- og hviletid

Spørgsmålet til klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagard lød:

Vil ministeren redegøre for omfanget af »jamming« i Danmark? I den forbindelse bedes ministeren oplyse:
  • hvor stort omfanget af jamming/støjsending er indenfor Danmarks grænser, søterritorium og luftrum
  • hvem indenfor Danmarks grænser, søterritorium og luftrum, der er generet af jamming/støjsending
  • i hvilket omfang mobiltelefonsignaler og dermed også nødopkald kan blive sat ud af funktion ved jamming/støjsending
  • om lastbilers tachograf kan sættes ud af funktion ved jamming/støjsending, og dermed reglerne for køre- hviletid
  • om jamming/støjsending kan have indflydelse på sikkerheden i flytrafikken
  • om jamming/støjsending kan sætte bilers, skibes og droners GPS ud af funktion

Ifølge svaret fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagard, der bygger på oplysninger fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
(SDFI) og Transportministeriet, vurderes omfanget af jamming i Danmark til at være relativt beskedent og oftest begrænset til mindre områder, få brugere og kort varighed.


I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet oplyser Færdselsstyrelsen under Transportministeriet, at takografer kan jammes, men at det vil blive registreret, hvis en takografs signal er blevet forstyrret.


Færdselsstyrelsen oplyser i svaret:
Køretøjer, som er omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne, skal have installeret en takograf til at registrere chaufførens og køretøjets aktiviteter. En takograf registrerer køretøjets bevægelser via en bevægelsesgiver, som er tilsluttet takografen via et kabel, som ikke kan påvirkes af jamming.

I nyere, smart takografer anvendes GNSS (GPS) som en sekundær kilde til registrering af køretøjets bevægelse. GNSS anvendes derudover til positionsbestemmelse af køretøjet ved bestemte aktiviteter og som et middel til at sikre mod manipulation i takografen. Et GNSS-signal kan jammes, men forstyrrelser i GNSS-signalet vil blive registreret i takografen.

En anden metode til at snyde en GNSS-modtager er spoofing. Det fungerer ved at genskabe falske signaler med højere effekt sammenlignet med de rigtige signaler fra satellitterne og derved snyde takografen til at beregne falsk tid og position. I den seneste version af takografen har man derfor valgt at sikre mod spoofing ved at indføre en validering af GNSS-signalet fra det europæiske system af satellitter til positionsbestemmelsen.

Det skal i øvrigt bemærkes, at smart takografer skal være udstyret med et trådløst kommunikationsmodul, så politiet under deres vejkontrol på kort afstand kan kontrollere, at takografen fungerer, og at den ikke er manipuleret. Dette signal vil kunne sløres via jamming, men det vil ikke have betydning for takografens funktion i forhold til registrering af køre- og hviletid.



Om jamming af GNSS, herunder GPS:
Jamming af GNSS (Global Navigation Satellite System) er den mest almindeligt forekomne form for jamming. Brugerne af GNSS er en bred vifte af borgere og virksomheder, som anvender GNSS til mange forskellige formål.

Målinger foretaget af SDFI, blandt andet på styrelsens 14 permanente GNSS-stationer placeret rundt i landet, viser, at kortvarige forstyrrelser sporadisk finder sted på GNSS-frekvenserne, men årsagen til forstyrrelserne er ikke fuldt klarlagt.

GNSS-signalerne modtages fra satellitter, som kredser i en bane cirka 20.000 kilometer over jorden. Signalet er ekstremt svagt, og derfor også nemt at jamme. Udfald på GNSS-signalerne kan dog også have andre årsager end jamming. Både landskabsforhold, vejr og atmosfæriske forhold kan være medvirkende årsager til udfald.

Jamming af GNSS-signaler, herunder GPS, kan påvirke bilers, skibes og droners anvendelse af GPS-signaler. Inden for det sidste par år har der været en hændelse, hvor Bornholmstrafikkens færges GPS-signal blev forstyrret og en episode i Kattegat, hvor en række skibe mistede GPS-signalet.

Systemer, som er afhængige af GNSS-signalerne, bør derfor kunne tåle udfald af en vis varighed, før deres funktionsevne bliver påvirket. Der bør derfor eventuelt implementeres redundante eller mitigerende foranstaltninger i sådanne systemer.

Om jamming af mobilkommunikation
Som alle andre radiotjenester kan mobilkommunikation rammes af jamming, men dette ses dog meget sjældent. Mobilkommunikation er relativt robust over for jamming. Det skyldes, at der er et stort antal sendere, der anvendes mange forskellige frekvensbånd og flere forskellige teknologier, og der er flere operatører.

Udstyr, som kan jamme mobilsignalerne, er forholdsvis dyrt. Det må kun sælges til bestemte offentlige myndigheder, og disse må kun bruge udstyret under særlige omstændigheder.

(Kilde. Folketinget. Svaret fra klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagard (M) på spørgsmål 68 af 5. december 2023)




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst