REDERIORGANISATION OG FAGFORBUND:
Pop-up uddannelser tæt på de unge og et hurtigt spor til ledige med relevant erfaring. Det er essensen i det uddannelsespolitiske udspil, som Dansk Metal og Danske Rederier lancerer for at få flere til at vælge en maritim uddannelse
Baggrunden er mangel på arbejdskraft, og udspillet fra Dansk Metal og Danske Rederier kommer med to konkrete og målrettede forslag til at hjælpe unge, som ikke er i gang med en uddannelse eller arbejde, samt erfarne kræfter fra andre brancher, til at vælge en maritim uddannelse.
De to forslag - pop-up uddannelser tæt på de unge og fast-track med en hurtigere vej til folk med relevant erfaring skal sammen få unge i gang med en uddannelse og skaffe flere hænder til skibsfarten.
- Vi mangler kloge hoveder og hænder i skibsfarten blandt andet til de skibe, der er helt uundværlige i forhold til udbygningen af havvind. Derfor må vi gøre noget andet, end vi plejer, og jeg tror, at vi med det her udspil kan hjælpe mange unge godt på vej, siger Claus Jensen, der er formand for Dansk Metal.
- Vi taler meget om de omkring 40.000 unge, som hverken er i gang med job eller uddannelse. Vi skal tænke ud af boksen for at hjælpe flere af de unge i gang. Der er et stort potentiale. Og jeg tror, at en maritim uddannelse og et arbejde til søs vil være det helt rigtige for mange af de unge, som har lidt svært ved at komme i gang med uddannelse eller job, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier.
Dansk Metal og Danske Rederier foreslår helt konkret, at det bliver muligt for de maritime uddannelsesinstitutioner at oprette midlertidige pop-up uddannelser til skibsassistent i de byer, hvor man ser et potentiale for at få nogle af de unge, som det måske er svært at få til at flytte efter de eksisterende uddannelsessteder i Frederikshavn og Svendborg, til at sætte sig på skolebænken.
Det skal også være lettere og hurtigere for ledige med relevant erfaring fra andre erhverv at tage den Grundlæggende Maritime Uddannelse og starte en ny karriere indenfor søfarten.
Dansk Metal og Danske Rederier foreslår, at man på søfartsskolerne skal have merit for de ting, man har lært i andre relaterede brancher. Konkret foreslås det, at skoleperioden i så fald skal skæres ned fra 20 til 10 uger. Derudover foreslås det, at uddannelsen skal sættes på de regionale positivlister, så ledige kan beholde deres ydelser - eksempelvis dagpenge eller kontanthjælp - mens de tager uddannelsen.
- Hvis du har arbejdet som fisker, chauffør, mekaniker eller noget helt fjerde, så er der ingen grund til, at du skal sidde lige så længe på søfartsskolernes skolebænke som andre uden relevant erfaring. Og hvis man samtidig sikrer, at ledige, som i mange tilfælde har etableret sig med hjem og familie, ikke skal gå drastisk ned i indkomst, så bliver tilbuddet om at tage en maritim uddannelse langt mere realistisk at gå til, siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal.
Han bliver suppleret af Anne H. Steffensen, som peger på, at der mangler mandskab til især skibene hos offshore-rederier på Vestkysten.
- Hvis den grønne omstilling skal blive til noget, så er vi nødt til at få lokket nogle flere til at sætte kurs mod en karriere til søs. Det mener vi, at vores to tiltag her kan hjælpe med, så jeg håber, at politikerne vil tage godt imod udspillet, siger Anne H. Steffensen.
Interesserede kan læse mere om Danske Rederiers uddannelsesudspil her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Målrettede uddannelsesinitiativer skal sikre flere hænder til Det Blå Danmark
Mandag 30. oktober 2023 kl: 11:39
Af: RedaktionenPop-up uddannelser tæt på de unge og et hurtigt spor til ledige med relevant erfaring. Det er essensen i det uddannelsespolitiske udspil, som Dansk Metal og Danske Rederier lancerer for at få flere til at vælge en maritim uddannelse
Baggrunden er mangel på arbejdskraft, og udspillet fra Dansk Metal og Danske Rederier kommer med to konkrete og målrettede forslag til at hjælpe unge, som ikke er i gang med en uddannelse eller arbejde, samt erfarne kræfter fra andre brancher, til at vælge en maritim uddannelse.
De to forslag - pop-up uddannelser tæt på de unge og fast-track med en hurtigere vej til folk med relevant erfaring skal sammen få unge i gang med en uddannelse og skaffe flere hænder til skibsfarten.
- Vi mangler kloge hoveder og hænder i skibsfarten blandt andet til de skibe, der er helt uundværlige i forhold til udbygningen af havvind. Derfor må vi gøre noget andet, end vi plejer, og jeg tror, at vi med det her udspil kan hjælpe mange unge godt på vej, siger Claus Jensen, der er formand for Dansk Metal.
- Vi taler meget om de omkring 40.000 unge, som hverken er i gang med job eller uddannelse. Vi skal tænke ud af boksen for at hjælpe flere af de unge i gang. Der er et stort potentiale. Og jeg tror, at en maritim uddannelse og et arbejde til søs vil være det helt rigtige for mange af de unge, som har lidt svært ved at komme i gang med uddannelse eller job, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør for Danske Rederier.
Dansk Metal og Danske Rederier foreslår helt konkret, at det bliver muligt for de maritime uddannelsesinstitutioner at oprette midlertidige pop-up uddannelser til skibsassistent i de byer, hvor man ser et potentiale for at få nogle af de unge, som det måske er svært at få til at flytte efter de eksisterende uddannelsessteder i Frederikshavn og Svendborg, til at sætte sig på skolebænken.
Det skal også være lettere og hurtigere for ledige med relevant erfaring fra andre erhverv at tage den Grundlæggende Maritime Uddannelse og starte en ny karriere indenfor søfarten.
Dansk Metal og Danske Rederier foreslår, at man på søfartsskolerne skal have merit for de ting, man har lært i andre relaterede brancher. Konkret foreslås det, at skoleperioden i så fald skal skæres ned fra 20 til 10 uger. Derudover foreslås det, at uddannelsen skal sættes på de regionale positivlister, så ledige kan beholde deres ydelser - eksempelvis dagpenge eller kontanthjælp - mens de tager uddannelsen.
- Hvis du har arbejdet som fisker, chauffør, mekaniker eller noget helt fjerde, så er der ingen grund til, at du skal sidde lige så længe på søfartsskolernes skolebænke som andre uden relevant erfaring. Og hvis man samtidig sikrer, at ledige, som i mange tilfælde har etableret sig med hjem og familie, ikke skal gå drastisk ned i indkomst, så bliver tilbuddet om at tage en maritim uddannelse langt mere realistisk at gå til, siger Claus Jensen, formand for Dansk Metal.
Han bliver suppleret af Anne H. Steffensen, som peger på, at der mangler mandskab til især skibene hos offshore-rederier på Vestkysten.
- Hvis den grønne omstilling skal blive til noget, så er vi nødt til at få lokket nogle flere til at sætte kurs mod en karriere til søs. Det mener vi, at vores to tiltag her kan hjælpe med, så jeg håber, at politikerne vil tage godt imod udspillet, siger Anne H. Steffensen.
Interesserede kan læse mere om Danske Rederiers uddannelsesudspil her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |