Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
Onsdag 7. maj 2025 kl: 13:24
Af: RedaktionenDen danske DFDS-koncern, der i sidste halvdel af 2024 sejlede ind i mere urolige økonomiske vand - specielt med sine Midddelhavsruter, kom gennem årets første kvartal med et underskud på driften på 300 millioner kroner. DFDS' koncernchef Torben Carlsen peger på, at indtjeningen i marts begyndte at rette sig efter eksekvering af en række turnaround-tiltag i løbet af kvartalet
Udvalgte punkter fra DFDS' kvartalsrapport for årets første kvartal:
- Omsætningen steg med otte procent til 7,5 milliarder kroner
- Den organiske vækst var på minus 1 procent
- Driftsresultatet - EBIT - blev reduceret med 317 millioner kroner til minus 117 millioner kroner
- Det justerede frie cash flow steg med 573 millioner kroner til 246 millioner kroner
- CO2-færgeemissions-intensiteten blev reduceret 5,9 procent
For hele 2025 forventer DFDS's ledelse et uændret driftsresultat - EBIT - på omkring 1 milliard kroner, en omsætningsvækst på omkring fem procent og et justeret frit cashflow på omkring 1 milliard kroner.
- I marts begyndte indtjeningen at rette sig efter eksekvering af en række turnaround-tiltag i løbet af kvartalet, siger DFDS' koncernchef og administrerende direktør, Torben Carlsen, der betegner 2025 som et overgangsår, hvor koncernen lægger grunden til at forbedre resultatudviklingen efter en række begivenheder sidste år, hvor flere forretningsområder var udfordret på indtjeningen.
- For det første er de fleste af vores forretningsenheder som forventet på vej til at opretholde eller forbedre resultaterne i 2025. For det andet gør vi fremskridt med hensyn til at løse tre specifikke fokusområder, siger han og peger på følgende:
- Tilpasning af færgedriften i Middelhavet til ændret konkurrencemiljø
- Turnaround af Logistics’ Türkiye & Europe South til breakeven ved udgangen af 2025
- Levere på Logistics’ turnaround-projekter påbegyndt i 2024
Torben Carlsen fremhæver, at de gennemførte tiltag omfatter prisstigninger, kapacitetsjusteringer, personalereduktioner, lukning af urentable aktiviteter og kontorlukninger/-fusioner.
- Der gennemføres løbende flere tiltag, og vi forventer, at den forbedrede trend i indtjeningen bliver mere synlig i tallene for andet kvartal og i resten af året, siger han og fortsætter:
- Vi leverer transport af varer og passagerer i og omkring Europa. Udvidelsen af vores netværk til regioner, der er positioneret til at drage fordel af near-shoring understøttes fortsat af de seneste geopolitiske begivenheder.
Han peger også på, at de europæiske landes ønsker om at mindske afhængigheder af andre sandsynligvis øge handelen med nære produktionslande som Tyrkiet og Marokko i de kommende år.
- På kort sigt forventer vi ikke medvind på vores markeder, da skiftet i USA's politik og de afledte usikkerheder kan sænke de allerede afdæmpede vækstudsigter for Europa i 2025, fremfører Torben Carlsen.
Han bemærker, at Tysklands beslutning om at øge udgifterne til forsvar og infrastruktur vil kunne styrke Europas vækst, men at væsentlige påvirkninger af aktivitetsniveauet ikke ventes før næste år.
- Indtil da fokuserer vi på tilpasning til et markedsmiljø med lav vækst, lyder det fra Torben Carlsen.
Interesserede kan se DFDS' kvartalsrapport for årets første kvartal her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lange ventetider på tillaldelser presser transportvirksomheder
- Færge blev blæst ud af kurs - og ind på en sandbanke
- Pakkebud fik frarøvet knallert
- Tip-trailer har plads til 61,5 kubikmeter i kassen
- Billund har forbindelse med fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland
- Færgehavn skifter ejer
- Tre franske er sendt til Vejbæk ved Padborg
- Solceller på taget kan levere energi og CO2-reduktioner andre steder
- Vognmand kørte to kærrer hjem til Køge
- - Det vil batte på fremkommelighed og klimaaftryk
- Universalværksted i Holstebro er blevet center for eftermarkedsdele
- Elektrisk lastbil fra Sverige rækker 600 kilometer og lader op på 40 minutter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |