Nye former skærer energiforbruget ned
Mandag 9. januar 2023 kl: 13:58
Af: Redaktionen
Færgerederiet Scandlines har sat nye propelblade på færgerne, der sejler mellem Gedser og Rostock. De nye propelblade optimerer skibene til den aktuelle driftsprofil, hvilket giver en bedre virkningsgrad af propellen og en besparelse på fremdrivningsenergien på 11 procent
I 2016 indsatte Scandlines to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock. Færgerne er specialdesignet til ruten og til en hastighed på 20 knob med tre motorer i drift - to på centerpropellen og én til eksempelvis thrustere, der er drejbare styresystemer med propeller.
Som led i rederiets grønne agenda er farten reduceret til 16 knob, og derfor er der kun behov for én motor på centerpropellen. Skibenes fremdrivningsmaskineri er ikke optimeret til denne hastighed, og én hovedmotor har ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen i forhold til den designede pitch (vinkel på propelbladet). Den lavere fart betød, at propellens effektivitet faldt væsentligt.
På den hidtidige centerpropel med en diameter på 4,6 meter er de fem propelblade derfor blevet udskiftet til mindre blade, så centerpropellen nu har fået en diameter på 4,2 meter. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer og reducerer samtidig risikoen for bundskader.
Med en overfartstid på to timer skærer Scandlines med de nye propelblade 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.
Om de nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger:
- Før: Centerpropel med en diameter på 4,6 meter
- Nu: Centerpropel med en diameter på 4,2 meter
- Antal: Centerpropellen har i alt fem blade
- Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
- Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent
- CO2-reducering: 11 procent
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- - Vi bliver CO2-neutrale i 2030
- Østjysk storhavn har sat ny conntainerrekord
- Århundredets storm rammer havneudvidelse - i bølgebassin indendøre
- Containerrederi sejler på ny rute mellem Aarhus og Baltikum
- Lastbilproducent indleder partnerskab med værftkoncern og havnselskab
- København kåret som Europas førende krydstogthavn for andet år i træk
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




