Nye former skærer energiforbruget ned
Mandag 9. januar 2023 kl: 13:58
Af: Redaktionen![Nye former skærer energiforbruget ned](/nonsec/NPIX/2023/1/xoqtvrkxznlzlsfz4wse.jpg)
Færgerederiet Scandlines har sat nye propelblade på færgerne, der sejler mellem Gedser og Rostock. De nye propelblade optimerer skibene til den aktuelle driftsprofil, hvilket giver en bedre virkningsgrad af propellen og en besparelse på fremdrivningsenergien på 11 procent
I 2016 indsatte Scandlines to nye hybridfærger på ruten Gedser-Rostock. Færgerne er specialdesignet til ruten og til en hastighed på 20 knob med tre motorer i drift - to på centerpropellen og én til eksempelvis thrustere, der er drejbare styresystemer med propeller.
Som led i rederiets grønne agenda er farten reduceret til 16 knob, og derfor er der kun behov for én motor på centerpropellen. Skibenes fremdrivningsmaskineri er ikke optimeret til denne hastighed, og én hovedmotor har ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen i forhold til den designede pitch (vinkel på propelbladet). Den lavere fart betød, at propellens effektivitet faldt væsentligt.
På den hidtidige centerpropel med en diameter på 4,6 meter er de fem propelblade derfor blevet udskiftet til mindre blade, så centerpropellen nu har fået en diameter på 4,2 meter. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer og reducerer samtidig risikoen for bundskader.
Med en overfartstid på to timer skærer Scandlines med de nye propelblade 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.
Om de nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger:
- Før: Centerpropel med en diameter på 4,6 meter
- Nu: Centerpropel med en diameter på 4,2 meter
- Antal: Centerpropellen har i alt fem blade
- Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
- Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent
- CO2-reducering: 11 procent
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Rederi vedtager klimamål med Science Based Targets Initiative
- Politiet kontrollerede skibe i Aarhus havn
- Genvalgt kommissionsformand udsender maritime pejlemærker
- Rederikoncern forventer et mindre resultat
- Energistyrelsen har vedtaget plan for Hesselø Havvindmøllepark
- Nyvalgte EU-politikere fra Danmark har fået deres udvalgsposter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |