VOGNMANDSORGANISATION:
Vognmandsorganisationen DTL har store forventninger til en udmøntning af de gevinster for samfundet, klimaet og vognmandserhvervet, som ligger i den analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensioneringsregulering, som Færdselsstyrelsen har offentliggjort
Analysen fra Færdselsstyrelsen ligger efter DTL's vurdering i forlængelse af anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for Landtransport, som DTL og en stribe andre brancheorganisationer afleverede til regeringen i marts 2020.
- Effektivisering af transporterne gennem mere produktive lastbiler, påhængskøretøjer og vogntog er en på mange måder god vej frem, da det på én gang giver gevinster for både samfunds-, og erhvervsøkonomi og klimaet, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard og fortsætter:
- Men der er mere at gøre. Vi savner en forhøjelse af vogntogsvægtene. Det sideløbende og nødvendige skifte fra diesel til grønne drivmidler bliver nemlig langt fra gratis, så det er vigtigt at meromkostningerne afbødes ved netop effektivisering.
Blandt anbefalinger fra transporterhvervet var også forslaget om dobbelttrailere, hvor en analyse med anbefalinger blev lagt frem i slutningen af 2021
Erik Østergaard fremhæver, at DTL glæder sig over følgende hovedkonklusionerne i analysen:
- Det ligger jo lige til højrebenet at sætte fuld tryk på at få forslagene gennemført hurtigst muligt, siger Erik Østergaard, der fremhæver følgende forslag:
Ekstra to meters vogntogslængde til sættevogntog og påhængsvogntog med kran. Forslaget bidrager til samfundsøkonomien og CO2-reduktionen.
- Vi ser frem til en positiv og hurtig politisk behandling - til gavn for både samfunds-, og erhvervsøkonomi og klimaet, siger Erik Østergaard.
Interesserede kan se rapporten fra Færdselsstyrelsen her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Lastbilers vægte og dimensioner går hånd i hånd med klima og økonomi
Mandag 10. januar 2022 kl: 10:23
Af: RedaktionenVognmandsorganisationen DTL har store forventninger til en udmøntning af de gevinster for samfundet, klimaet og vognmandserhvervet, som ligger i den analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensioneringsregulering, som Færdselsstyrelsen har offentliggjort
Analysen fra Færdselsstyrelsen ligger efter DTL's vurdering i forlængelse af anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for Landtransport, som DTL og en stribe andre brancheorganisationer afleverede til regeringen i marts 2020.
- Effektivisering af transporterne gennem mere produktive lastbiler, påhængskøretøjer og vogntog er en på mange måder god vej frem, da det på én gang giver gevinster for både samfunds-, og erhvervsøkonomi og klimaet, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard og fortsætter:
- Men der er mere at gøre. Vi savner en forhøjelse af vogntogsvægtene. Det sideløbende og nødvendige skifte fra diesel til grønne drivmidler bliver nemlig langt fra gratis, så det er vigtigt at meromkostningerne afbødes ved netop effektivisering.
Blandt anbefalinger fra transporterhvervet var også forslaget om dobbelttrailere, hvor en analyse med anbefalinger blev lagt frem i slutningen af 2021
Erik Østergaard fremhæver, at DTL glæder sig over følgende hovedkonklusionerne i analysen:
- Benyttes den høje CO2-pris, har alle projekter en positiv nettonutidsværdi og er dermed samfundsøkonomisk rentable
- Gevinsten ved de sparede kilometer og deraf sparede kørselsomkostninger lagt sammen med den sparede CO2-emission og andre emissioner er i de fleste tilfælde nok til at opveje de omkostninger, der kommer fra mere vejslid fra tungere køretøjer og faldet i afgiftsindtægter på grund af lavere dieselforbrug
- Det ligger jo lige til højrebenet at sætte fuld tryk på at få forslagene gennemført hurtigst muligt, siger Erik Østergaard, der fremhæver følgende forslag:
- Forhøjelse af totalvægten fra 32 ton til 35 ton på fire-akslede lastbiler og indførelse af fem-akslede lastbiler på enten 40 eller 42 ton. De kommer i analysen positivt ud på både samfundsøkonomi og CO2-reduktion - den ene bedre end den anden
- Forøgelse af længden på sættevogne fra 13,6 meter til 14,9 meter. Forslaget kommer positivt ud på især samfundsøkonomien
- Forøgelse af totallængde fra 16,5 til 17,5 meter på sættevognstog giver en stor CO2-reduktion, men koster af samme grund tabte dieselafgifter
Ekstra to meters vogntogslængde til sættevogntog og påhængsvogntog med kran. Forslaget bidrager til samfundsøkonomien og CO2-reduktionen.
- Vi ser frem til en positiv og hurtig politisk behandling - til gavn for både samfunds-, og erhvervsøkonomi og klimaet, siger Erik Østergaard.
Interesserede kan se rapporten fra Færdselsstyrelsen her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |