Danmark blev genvalgt til råd for søfartsorganisation
Mandag 9. december 2019 kl: 11:40
Af: RedaktionenMed opbakning fra en stor del af medlemslandene lykkedes det efter et kampvalg atter Danmark at sikre sin plads i Rådet for FN’s søfartsorganisation (IMO). Kampvalget fandt 29. november i forbindelse med IMO’s generalforsamling. Danmark kan dermed fortsætte i Rådet frem til 2021
- Det glæder mig, at vi er blevet genvalgt til at være medlem af IMO’s Råd med stor opbakning. Det er en stor anerkendelse af vores indsats i IMO. Som en af verdens største søfartsnationer er det vigtigt for os at være repræsenteret på det allerhøjeste niveau i organisationen, så vi kan sikre, at IMO forbliver det globale omdrejningspunkt for udviklingen af skibsfarten i disse afgørende år for sektoren, siger Andreas Nordseth, der er direktør i Søfartsstyrelsen.
Kvalitetsskibsfart og klima
I Rådet vil Danmark fortsætte sin indsats for danske mærkesager.
- Vi vil blandt andet bruge pladsen i Rådet til at sikre kvalitetsskibsfart på globalt plan samt bidrage til at den globale skibsfart leverer på klimadagsorden, påpger Andreas Nordseth.
Der var 45 kandidater til i alt 40 pladser i Rådet. Danmark stillede op i gruppe C, hvor 20 ud af 24 kandidater blev valgt.
Fakta om IMO:
- IMO er FN’s specialiserede organisation for søfart, som har til opgave at sætte globale standarder for skibes sikkerhed og miljøbeskyttelse af verdenshavene. IMO har 174 medlemslande
- Heraf sidder 40 lande i IMO’s Råd, der kan betegnes som organisationens bestyrelse. Rådet er blandt andet ansvarlig for organisationens strategi og budget
- Valg til Rådet afholdes hvert andet år under IMO’s generalforsamling. Danmark blev valgt ind i Rådet første gang i 2001 og har siddet der uafbrudt siden
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |