Klik venligst



Forsiden
      

Per Fischer efter test af den nye DAF XF: Bedre sent end aldrig

Fredag 14. december 2012 kl: 09:21
Af: Per Fischer

Per Fischer efter test af den nye DAF XF: Bedre sent end aldrig

Efter en lang periode med tilbageholdenhed på nyhedssiden er DAF nu tilbage på scenen. Denne gang med en ny version af flagskibet XF105, som blandt indeholder Euro-6 motorer, nyt chassis, nye affjedringssystemer, nye aksler, opdateret AsTronic gearkasse og omfattende førerhus opdateringer. Den skarpe læser kan ikke undgå at lægge mærke til, at DAF har bibeholdt sit stærkeste kort i branchens stenhårde konkurrence - forkælelse af chauffører og vognmænd

Med korte prøvekørsel i det sydlige Spanien, nærmere betegnet i det bjergrige område nord for Malaga, afslørede DAF nyheden, som bliver markedsført under det noget besynderlige navn Euro 6 XF, der går i produktionen i foråret 2013 og kan leveres kort tid efter.


Med det nye flagskib vil DAF føre sig frem med kriterier, som blandt andet er at levere maksimal transport- effektivitet, hvilket resulterer i branchens førende lave driftsomkostninger og optimeret ydeevne.


Med udgangspunkt i det fremragende ry for pålidelighed og effektivitet er PACCAR MX 12.9L motoren allerede godt kendt i Europa og Nordamerika. Derfor har DAF brugt netop denne motor som basis for videreudvikling til den helt nye MX-13, Euro-6 motor.


Motorens indeholder higt-tech state-of-the-art teknologi og gennemprøvede tekniske innovationer. Brugen af common rail brændstofindsprøjtningsteknologi, variabel turbo-geometri og effektiv recirkulation af udstødningsgassen (EGR) sikrer ifølge DAF fremragende brændstoføkonomi og ophøjet pålidelighed.


Den avancerede efterbehandling af udstødningsgassen indeholder en DeNOx-katalysator og aktiv sodfilter (Diesel Particulate Filter) og er udviklet for at opnå maksimal effektivitet. Anvendelse af passiv regenerering er optimeret i løbet af motorernes driftscyklus for yderligere at forbedre brændstoføkonomien.


Den nye PACCAR MX-13 Euro 6 motor bliver tilgængelig med tre effekttrin; 410 hk, 460 hk og 510. Fælles er højt drejningsmoment fra 2.000 til 2.500 Nm, som er tilgængelige på tværs af et bredt omdrejningsområde på mellem 1.000 - 1425 motoromdrejninger. Et centralt princip ved udviklingen af den nye gearsystem var at holde brændstofforbruget på samme lave niveau som de nuværende Euro 5 ATE motorer holder. Derudover lover DAF, at den nye Euro 6 motor leverer fremragende holdbarhed med en levetid på 1,6 millioner kilometer og serviceintervaller op til 150.000 km.


Nyt chassis
En ny, lettere bagaksel er tilgængelig for vogntogsvægte på op til 44 ton og motordrejningsmomenter på op til 2.300 Nm. Og en ny chassisaffjedring reducerer egenvægten og giver en høj grad af stabilitet og håndtering. Desuden medvirker en ny drejeskammelplade og smarte batterikasser til yderligere vægtbesparelse.


Med andre ord er DAF på vej med en målrettet effektivitet med fokus på at levere den bedste tænkelige chassis, som også indeholder en standard 90 liters AdBlue-tank, som er monteret under førerhusets venstre side og mulighed for at montere batterikassen på chassisrammes bageste del mellem de to længdevanger.

Endelig er der ved at kombinere DeNOx- systemet og sodfilteret i en enkelt enhed blevet mulighed for at montere en 1.500 liter stor brændstoftank.


Højt komfortniveau
De opdaterede førerhuse, som bliver tilgængelige i de to kendte modeller - Space Cab og Super Space Cab - er pseudonym for højt komfortniveau. I samme øjeblik man har klaret opstigningen af tre skridsikre trin og træder indenfor, afsløres det at opdateringen - selvom førerhuset er hævet med 3,5 centimer for at skaffe plads til motorens omfangsrige kølesystem - stort set ikke har medført ændring af kabinens gulv. Det er stort set det samme, som tidligere. Samtidig gør det lave gulv Super Space Cab-førerhuset til markedets mest rummelige. 

Apropos arbejdsmiljø, har DAF naturligvis ikke glemt at opdatere chauførernes sovekomfort. Den er forbedret med nye køjer som til forveksling minder om den hjemlige seng.


Førerhuset/førerhusenes interiør er tilført mange væsentlige forbedringer. Herunder nye multijusterbare og luftaffjedrede fører- og passagerstole, ligesom placeringen af pedalerne er ændret til ophængning. Desuden er indretningen domineret af et nydesignet rat med den tidligere kendte ratindstilling. Sammen med et nyt informationsdisplay i instrumentbordet - der indeholder nye funktioner og en ny let læselig farveskærm - har instrumentbordet fået et generelt nyt design.


Derudover kan nævnes nye smarte vippekontakter, som er blevet grupperet efter funktion, så de er nemme at betjene. De nye tilføjelser omfatter de to kopholdere monteret i den centrale del af instrumentpanelet og en affaldsspand ved siden af føreren. Dørpanelerne er også blevet redesignet. Disse kan udstyres med valgfri aluminium-indlæg, som også anvendes på passagersiden af instrumentbrættet. Og så har DAF forbedret sovekabinens nederste køje med en ny madras, som giver chaufføren en utrolig god nattesøvn.


Det kan jeg stå inde for, eftersom jeg under den spanske himmel tilbragte en hel nats søvn i den nye køje, som er 160 centimeter bred og 2,20 meter lang.


Sikkerheden i top
Med hensyn til sikkerhed lader det nye flagskib intet stå tilbage for konkurrenterne. Således byder flagskibet på udvidet synsfelt til den øvrige trafik, større sidespejle, EPS, et avanceret nødbremsesystem og energiabsorberet førerhus.


En lille detalje ved det nye førerhus er, at der ikke sideruderne ikke længere er delt i to. 






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastbilforhandler i Ishøj har fået ny mand til finansielle løsninger
- Transportvirksomhed i Roskilde har fået opbygget tre nye flere-akslede lastbiler i Sønderjylland
- Svensk lastbilproducent skruer op for produktionen med batterier fra ny leverandør
- Træ-virksomhed på Ærø har fået ny fire-akslet tip-trailer
- Vognmand i Vendsyssel valgte sættevogn med udtræk
- Entreprenør fra Vejen hentede ny tip-trailer i Hedensted
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- 780 heste har to aksler at trække på
- Fire-akslet tip-trailer har fået lidt ekstra
- God messesnak førte til god handel flere år senere
- Vognmand på Amager hentede ny to-akslet trækker på Sjælland

Kommentarer til artiklen:
Det er godt nok en bred seng
Hej Per
Det er godt nok en bred seng, der er i Daf´en. Det skulle vel ikke være det målebånd, du bruger når du er på lystfiskeri du har målt med?:-)
Niels Erik Nielsen
Alhambravej 18
1826 Frederiksberg
14-12-2012 10:43:12


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst