Klik venligst

Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
UNDERSØGELSE:

BRT-koncept kan fremtidssikre stort erhvervsområde vest for København

Torsdag 20. februar 2020 kl: 13:07
Share  


Af: Redaktionen

Ballerup Kommune har sammen med Movia undersøgt mulighederne for at etablere en BRT-linje fra Malmparken Station til Klausdalsbrovej gennem et af Sjællands største erhvervsområder - Lautrupgård i Ballerup. Et BRT-system (Bus Rapid Transit) med el-busser, der kører i egne vejbaner, rummer store fordele viser undersøgelsen

Fordelene er blandt andet:
  • Kortere rejsetid
  • Transport uden kø
  • Byfortætning omkring stationslignende stoppesteder 

Fordelene vil give et mere attraktivt bymiljø med grønne arealer, cafeer og mødesteder til gavn for de titusinder af medarbejdere og studerende, som dagligt pendler til og fra arbejde og studie i området. 


BRT-systemet - der er kan beskrives som en slags letbane med gummihjul på asfalt - vil også kunne fremskynde indkøring af førerløs teknologi på strækningen.

 
Erhvervsområdet Lautrupgård i Ballerup er et af Sjællands største erhvervsområder. Ligesom mange andre steder i hovedstadsområdet er området udfordret af trængsel. Hvis man skal kunne passe et arbejde, skal man kunne komme hen til det - til tiden, men i dag spilder mange pendlere i Lautrupgård i Ballerup tid på at holde i kø. Og det problem vil kun stige i takt med, at der bliver 120.000 flere borgere i hovedstadsområdet i 2030. Derfor er der behov for, at flere transporterer sig sammen. 


Undersøgelsen af en BRT-linie i Lautrupgård viser, at den både kan sikre grundlaget for byudvikling og bidrage aktivt til udvikling af Lautrupgård, så virksomhederne i området får bedre mulighed for at tiltrække medarbejdere, der forventer hurtig, pålidelig og klimavenlig transport til og fra arbejde. 


Førerløs drift er desuden oplagt på BRT-strækninger, da BRT-busserne kører adskilt fra den øvrige trafik i egne vejbaner. Strækningen fra Malmparken st. til Lautrupgård er også veloplagt, fordi den er forholdsvist kort med kun ét vanskeligt kryds.


En central konklusion i undersøgelsen er også, at tilgængeligheden til det store erhvervsområde i Lautrupgård skal ses i et større perspektiv. Effekten af at etablerer et BRT-systemi Lautrupgård kan øges, hvis den ses som led i et større BRT-projekt - eksempelvis på linje 400S, så de store fordele kan spredes i en større geografi fra både Høje Taastrup og Bagsværd. 
 

Resultaterne fra undersøgelsen skal nu modnes blandt grundejerne i Lautrupgård. Samtidig indgår undersøgelsen i Ballerup Kommunes arbejde med en helhedsplan for området i Lautrupgård, som gennemføres i løbet af 2020. 


Når der foreligger en samlet helhedsplan for området, vil der forventeligt blive taget en samlet politisk beslutning om, hvordan Lautrupgård kan fremtidssikres - herunder eventuelt anlæg af et BRT-system. 


Undersøgelsen viser, at det vil koste omkring 195 millioner kroner at anlægge en BRT-linie i Lautrupgård. Det ombefatter BRT-vejbaner, anlæg af BRT-stationer og ombygning af vejnet, men også anlæg af en ny vejforbindelse til det nordøstlige Lautrupgård, stisystemer til forbedring af den interne tilgængelighed for fodgængere og cyklister samt ombygning af en række byrum. 


Interesserede kan læse mere om BRT-idéen her:








Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Myndighederne åbner for flere rejser til og fra Sverige
- Amerikansk taxiselskab vil betale en bøde på 25.000.000
- 83.000 passagerer har sejlet gratis i Danmark
- Hurtigfærge bliver i Philippinerne og skal sejle på Østersøen om to år
- EU-Parlamentet vedtager EU’s vejpakke og åbner for en reform af vejtransportsektoren
- Passagertallet faldt med 86 procent
- Den første elektriske handicapbus er sat i drift
- For mange glemmer stadig billetten
- Bilimportør-organisation vil lukke af for 1 million personbilers adgang de største byer
- Køreskole mister sin godkendelse til at udbyde taxikvalifikationsuddannelse
- Busoperatør tager gas på CO2-udslippet med 16 nye busser
- Transportskoler inddrages i nyt projekt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst