Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Selvkørende lastbil har fået debut på svensk landevej

Onsdag 22. maj 2019 kl: 15:06
Share  


Af: Redaktionen

Den første T-pod-lastbil er sat i drift på DB Schenkers terminal i Jönköping. T-pod er en elektrisk drevet, selvkørende lastbil udviklet af virksomheden Einride. - Det er ikke en lang distance, men det er et første skridt, som vil revolutionere dele af vores industri, siger Mats Grundius, der er administrerende direktør for DB Schenker Cluster Sverige, Danmark og Island

Den selvkørende T-pod-lastbil, kører ca. 300 meter rundt på DB Schenkers faciliteter i Jönköping. Heraf er 100 meter på offentlig vej. 


- Det er vigtigt at bevæge sig langsomt fremad. Det er en mulighed for at få viden om ny teknologi og et skridt i retning af vores overgang til et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automatisering er afgjort fremtiden, og vi ønsker at være en del af den teknologiske udvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer det bærer med sig, siger Mats Grundius.


Da DB Schenker og Einride præsenterede deres planer om at introducere en selvkørende lastbil, blev der rejst nogle bekymringer hos chaufførerne - om deres job ville forsvinde. 


- Det er virkelig ikke den måde, jeg ser på det. For det første skal vi have uddannede chauffører, som skal overvåge køretøjerne og kan tage kontrol over dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser de eksterne drivkræfter som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, som overvåger T-pods og er klar til at overtage styringen, når situationen kræver det, fremfører Mats Grundius. 


Han og DB Schenker mener, at der er potentiale for de nye T-pods mellem DB Schenkers terminaler, hvor køretøjet lastes i den ene og losses i den anden - altså mellem kendte lastnings- og losningspunkter. 


Der er mulighed for at optimere den interne logistik mellem faciliteterne i Sverige. Blandt andet ses der mulighed for at T-poden kan køre mellem Jönköping og Borås. Jo flere punkter, der kan bindes sammen, jo mere effektiv kan man blive. 


Ved at T-poden er elektrisk drevet reduceres emissioner og støj. Men ved at den er selvkørende, vil den forhåbentlig også bidrage til øget færdselssikkerhed. 


- De fleste trafikulykker, som sker i dag, er forårsaget af den menneskelige faktor. T-Pod har omfattende sikkerhedssystemer, som vil forhindre noget uforudset i at ske, men jeg er ikke så naiv at tro, at alle ulykker vil ende, påpeger Mats Grundius. 


Om T-Pod:
  • Lasteevne: 15 paller, svarende til knap 15 kvadratmeter
  • Længde: ca. 7 meter
  • Vægt: 20 ton med fuld belastning
  • Batteri: Batteriets kapacitet er 200 kWh. En ladning er nok til ca. 200 km




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- - Vi blev mødt af en imødekommende og veloplagt minister
- Redningskoncern forbedrer indtjeningen - og retter op på tidligere handlinger
- Redningskoncern styrker sin ledelse
- Vognmand tippede tiptraileren til ære for fotografen
- - Gennemsnittet er på den rigtige side af fire kilometer
- Det er dyrt, når busserne sidder fast i trafikken
- Pendlingen er steget med 35 procent på 15 år
- Det er uacceptabelt med selfies i trafikken
- Hver tiende har taget taget billeder bag rattet
- Transportkoncern gennemfører køb af konkurrent
- Tre nye betonkanoner ruller ud
- Entreprenør-virksomhed hejser med wire

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst