EU-direktiv skal forebygge skrald i havene
Mandag 20. maj 2019 kl: 15:29
Af: RedaktionenEU har vedtaget et nyt direktiv, skal få rederier og besætninger på skibene til at aflevere deres affald i havnene i stedet for at kaste det i havene for at undgå affaldsafgifter. Det nye direktiv er et led i en større strategi fra EU mod plastikforurening
Med direktivet indfører EU-landene i fællesskab et nyt skraldeafgiftssystem, som betyder, at skibe skal betale en afgift, når de kommer i havn uanset, om skibet afleverer skrald eller rester fra lasten eller ej. Afgiften er dermed et incitament til at komme af med skrald, når man anløber en havn i stedet for at smide det i havet.
Afgiften kommer også til at gælde for fiskerfartøjer og fritidsbåde, hvilket betyder, at den også vil bidrage til at forhindre, at udtjente fiskegarn og passivt fisket affald ryger direkte i havet. Afgiften vil bygge på princippet om omkostningsdækning.
I visse tilfælde, hvis et skib afleverer en ekstraordinær affaldsmængde, kan der dog opkræves en yderligere direkte afgift for at sikre, at omkostningerne i forbindelse med modtagelsen af affaldet ikke medfører en uforholdsmæssig stor byrde for en havns ordning for omkostningsdækning.
Omvendt vil der gælde en nedsat affaldsafgift for nærskibsfart og "grønne skibe" - det vi lsige skibe, der kan påvise en reduceret affaldsmængde og en bæredygtig håndtering af affald ombord.
Efter de hidtidige regler betalte skibene kun for den mængde affald, de ville af med. Det betød, at en del affald endte i havene i stedet for at ende på på land, hvor der er muligheder for at håndtere affaldet og nedbryde det.
EU vil også sikre tilstrækkelige faciliteter i havnene til at modtage skraldet, så det bliver enkelt og hurtigt for skibene at komme af med deres affald.
På globalt plan arbejdes der også på at bekæmpe skrald i verdenshavene. I starten af maj indgik 180 lande - dog ikke USA - en stor aftale om at mindske plastik i havene. Aftalen indebærer en tilføjelse til Basel-konventionen fra 1992, der regulerer transport af farligt affald over landegrænser. De eksporterende lande får med aftalen større ansvar for det plastikaffald, de eksporterer. De lande, hvortil svært genanvendeligt plastik eksporteres, vil i fremtiden skulle godkende sådan eksport.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Den største havn ved Limfjorden skruer op for forventningerne
- Lodsselskab skal have ny direktør
- Politiet har sigtet 15 personer efter demonstration på Aarhus Havn
- Havn i Vendsyssel er klar til første etape af havneudvidelse
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- De maritime uddannelser forsætter fremgangen
- Færger fragtede mere fragt og færre passagerer i juli
- Toldstyrelsen tjekke skibe og fandt ulovlige cigaretter
- Passagertallet var det højeste i 25 år
- Flere midler til Søfartsstyrelsens kontrol af skyggeflåde er vigtigste maritime nedslagspunkt i finanslovsudspil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |