Banedanmark har testet kørestrømsanlægget mellem Køge Nord og Næstved
Fredag 29. marts 2019 kl: 14:09
Af: RedaktionenEt testtog har med succes brugt en række nætter på at teste det nye kørestrømsanlæg mellem Køge Nord og Næstved. Anlægget er færdigt, og næste opgave er selve Næstved Station
![]() | |
|
Næste etape bliver så elektrificeringen af selve Næstved Station, som begynder senere på året.
Fire års arbejde
Arbejdet med at elektrificere den 45 kilometer lange strækning har været i gang siden 2015. Først blev bevoksningen fjernet og banen blev ombygget, så togene kan køre 160 km/t. Samtidig udskiftede Banedanmark gamle broer med nye og højere broer, før selve elektrificeringen begyndte.
Arbejdet med at elektrificere den 45 kilometer lange strækning har været i gang siden 2015. Først blev bevoksningen fjernet og banen blev ombygget, så togene kan køre 160 km/t. Samtidig udskiftede Banedanmark gamle broer med nye og højere broer, før selve elektrificeringen begyndte.
I maj sidste år begyndte arbejdet med at rejse kørestrømsmaster, siden blev der trukket køretråd, og i marts i år var Banedanmark klar til at teste det færdige anlæg.
- Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne, og det takker vi for. Nu har vi løst en stor del af opgaven, og vi glæder os til at fortsætte på Næstved Station. Når den er elektrificeret, og når det nye signalsystem er installeret, vil vi så kunne høste fordelene i form af kortere rejsetid, siger Klaus Bergman.
Højere hastigheder og kortere rejsetid
Banedanmark er i disse år i gang med at elektrificere en række strækninger på den danske jernbane. Første strækning var mellem Esbjerg og Lunderskov, herefter fulgte den nye bane København-Ringsted, og Køge Nord-Næstved er dermed den tredje.
- Vi ved godt, at vi periodisk har trukket på tålmodigheden hos både naboerne og passagererne, og det takker vi for. Nu har vi løst en stor del af opgaven, og vi glæder os til at fortsætte på Næstved Station. Når den er elektrificeret, og når det nye signalsystem er installeret, vil vi så kunne høste fordelene i form af kortere rejsetid, siger Klaus Bergman.
Højere hastigheder og kortere rejsetid
Banedanmark er i disse år i gang med at elektrificere en række strækninger på den danske jernbane. Første strækning var mellem Esbjerg og Lunderskov, herefter fulgte den nye bane København-Ringsted, og Køge Nord-Næstved er dermed den tredje.
På Sjælland skal Banedanmark i de kommende år elektrificere strækningen fra Ringsted til Rødby Færge og Nordvestbanen fra Roskilde til Kalundborg
Elektrificeringen af jernbanen skaber på sigt rammerne for en mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet.
El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog, og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.
Fakta om Køge Nord-Næstved:
El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog, og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.
Fakta om Køge Nord-Næstved:
- Strækningen mellem Køge Nord og Næstved er i disse år under forvandling fra at være en regionalbane til at være en vigtig strækning på jernbanenettet. Strækningen hastighedsopgraderes, bliver elektrificeret og bliver den første fjernbanestrækning på Sjælland med det nye signalsystem
- Med det nye signalsystem og Den nye bane København-Ringsted over Køge bliver rejsetiden mellem Næstved og København yderligere reduceret. Der kommer direkte togforbindelse mellem byerne Herfølge, Tureby, Haslev, Holm-Olstrup og København, og rejsetiden bliver cirka 38 minutter mellem Haslev og København
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
- - Så langt er vi nået på et halvt år
- Jernbaneprojekter får tilført ekstra midler
- 44 meter lang maskine fjerner revner i skinnerne i Vendsyssel
- Baneanlægget i Aarhus blive digitalt
- Sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning går i gang
- Nye togvogne er godkendt og må køre over grænsen
- Sporarbejde mellem Fredericia og Padborg bliver afsluttet i løbet af efteråret
- Bus påkørte jernbanebom
- Det første IC5-tog er ankommet til Danmark
- Politisk flertal giver penge til øget sikkerhed ved perronovergange
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |