Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Femern Bælt-forbindelsen forlænger de betingede kontrakter med et år

Torsdag 14. juni 2018 kl: 12:15
Share  


Af: Redaktionen

Femern A/S har indgået en tillægsaftale med entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern Bælt-forbindelsen. Tillægsaftalen betyder, at de betingede kontrakter er forlænget med et år og løber til udgangen af 2020 til en merpris på ca. 45 millioner kroner. Kontraktforlængelsen er fuldt finansieret af budgettet og får derfor ikke betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt

Aftalen er indgået for at imødegå de tyske myndigheders behov for ekstra tid til myndighedsgodkendelsen, som er den sidste store opgave, inden byggeriet af Femern Bælt-tunnelen kan sættes i gang.


Omkostningerne ved at forlænge kontrakterne med entreprenørerne beløber sig til ca. 45 millioner kroner i 2015-priser. Omkostningerne er desuden fuldt finansieret inden for anlægsbudgettet på 52,6 milliarder kroner. Det betyder, at kontraktforlængelsen ikke får betydning for, hvornår tunnelen er tilbagebetalt. Tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-projekt er fortsat 36 år. Kontraktforlængelsen sikrer også, at entreprenørerne kan gå i gang med de anlægsforberedende aktiviteter, som forligskredsen gav grønt lys til i foråret.


- Entreprenørerne kan nu klargøre det areal, hvor tunnelelementfabrikken skal etableres ved Rødby. Dermed kan vi bruge tiden klogt, mens vi venter på den tyske myndighedsgodkendelse, som Slesvig-Holstens transportminister, Bernd Buchholz, har oplyst kommer i slutningen af året, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA)


Entreprenørkonsortiet FLC, som Femern A/S har indgået tillægsaftalen med, står for blandt andet byggeriet af tunnelelementfabrikken, selve tunnelen samt portaler og ramper. FLC-konsortiet består blandt andre af danske Per Aarsleff A/S, franske Vinci og Wayss & Freytag fra Tyskland.  Femern A/S er også i god dialog om kontraktforlængelse med det konsortium, Fehmarn Belt Contractors, som skal stå for udgravningen af tunnelrenden og landopfyldning.


EU har tildelt Femern Bælt-projektet støtte på knap 5,3 milliarder kroner til anlægsfasen. Anlægsudgifterne i øvrigt vil blive betalt af de kommende brugere af såvel vej- som baneforbindelsen. Det gælder også udgifterne til drift, vedligehold og reinvesteringer. 






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn og Oslo får atter en færgeforbindelse
- Elektriske varebiler må veje mere - og stadig køres på lille kørekort
- Kørekort B er ok til særlige varebiler
- Færgerederi sejler mere bæredygtigt
- Chauffør fik bøde for cabotagekørsel
- Lovforslag vil sikre lønniveauet for kombinerede transporter
- Polsk chauffør blev dømt og udvist 25 timer efter anholdelse
- International transportkoncern vil skære i CO2-udslippet
- 2019 havde flere eneulykker med dræbte
- Tip-kærren har truck-beslag
- Vognmand valgte V8’er med kroghejs
- Havn køre frem med fossilfrit brændstof

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst