Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bugserbåde skal sejle på biobrændstoffer

Fredag 31. januar 2025 kl: 10:56
Af: Redaktionen

Rederiet Svitzer, der har specialiseret sig i bugsering, skifter til biobrændstoffer i Esbjerg. Skiftet, der sker fra lørdag 1. februar understøtter havnens ambition om at være CO2-neutral inden 2030. Ved at anvende HVO i rederiets slæbebåde i havnen i Esbjerg bidrager Svitzer til en grønnere fremtid for skibsfarten i Esbjerg og resten af verden, lyder det fra den sydvestjyske havn

Når Svitzers slæbebåde i Esbjerg skifter til HVO, Hydreret Vegetabilsk Olie, vil rederiets kunder - eksempelvis det italienske rederi, Grimaldi Group - der benytter sig Svitzers slæbebådsservice til og fra havnen, blive pålagt en Ecofriendly Bunker Adjustment Factor - EcoBAF.


- Hos Svitzer er vi forpligtet til at dekarbonisere vores operationer, som skal være CO2-neutrale inden 2024. Vi kan kun nå vores ambition ved at samarbejde med ligesindede partnere og kunder. Jeg er både stolt og begejstret over, at Esbjerg Havn og Grimaldi Group deler vores engagement i at skabe mere grønne operationer til gavn for lokalsamfundet og naturen i Esbjerg og på Vestkysten i Jylland, siger Mathias Jonasson, der er Managing Director i Svitzer Skandinavien.


Hos Svitzers kunde - Grimaldi Group - peger Paul Kyprianou, der er External Relations Manager, på, at rederiet deler målsætningen om nul-emissioner og har foretaget betydelige investering for at nå dette mål. 


- Det inkluderer blandt andet bestillingen af næsten 40 skibe indenfor de seneste syv år, hvilket har halveret CO2-udledningen sammenlignet med tidligere produktioner. Vi ser EcoBAF som en vigtig del i dekarboniseringen i skibsfarten, hvor vores koncern spiller en central rolle som en af de ledende aktører indenfor industrien, siger han.


Esbjerg Havn har tilsluttet sig ”Getting to Zero Coalition” og har dermed forpligtet sig til at blive CO2 neutrale inden 2030.


Dennis Pedersen, der er havnedirektør i Esbjerg, fremhæver, at havnen er nået langt, men at den er afhængig af, at havnens brugere skifter til grønne biobrændstoffer, så havnen kan nå sit klimamål. 


- Vi anerkender, at overgangen til biobrændstoffer medfører ekstra omkostninger for vores kunder, der bruger havnens faciliteter. Men det er et nødvendigt skridt i den grønne omstilling, og derfor er jeg meget begejstret for, at både Grimaldi Group og Svitzer nu vil bruge grønnere brændstoffer, siger Dennis Pedersen.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nyt forskningsskib til teknisk universitet skal bygges i Spanien
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
- Regeringen vil anskaffe fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer
- Havneselskab har 25-års jubilæum
- Nye anbefalinger skal sikre den grønne kurs for Det Blå Danmark
- Rederiorganisation tager godt i mod anbefalinger fra vækstteam
- PtX-anlæg ved Aaberaa har produceret den første e-methanol
- Nordjylland er det oplagte sted at bygge danske flådefartøjer
- Skibsværfter vil sammen med skibsdesigner bygge skibe for det danske forsvar
- Løftebeslag på 300 ton blev flyttet i løbet af en uge - transporten tog fire timer
- Politiet sigter to personer efter bombetrussel mod Kolding Havn
- Dansk konsortium vil bygge arktiske skibe og nye fregatter i Esbjerg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst