ENERGIKILDER TIL SKIBE:
Havneatlasset, der kortlægger de danske erhvervshavne, er blevet suppleret med endnu en del. Første del, der udkom i februar sidste år, var en beskrivelse af erhvervshavnene og deres rolle og betydning, herunder for fiskeri, godstransport, passagertransport, krydstogttrafik, havvind, energiforsyning og produktionserhverv, der er afhængig af søtransport. Anden del har fokus på energi, det vil sige elektrificering af søfarten og overgangen til grønne drivmidler
Anden del af Havneatlasset, som Trafikstyrelsen står bag, har som formål med at få skabt et overblik over, hvilke investeringer der skal foretages i de danske havne frem mod 2030 for dels at leve op til EU-krav om landstrøm, og for dels at havnene kan imødekomme søfartens stigende efterspørgsel efter landstrøm. Analysen tager udgangspunkt i 39 konkrete havne herunder de største erhvervshavne, færge- havne og fiskerihavne.
Analysen viser, at der skal installeres mellem 150 og 200 landstrømsanlæg frem mod 2030, dertil kommer, at der til brug for blandt andet færgefarten vil skulle installeres et antal ladestrømsanlæg. Anlæggene forudsætter i nogle tilfælde en udbygning af el-nettet.
Interesserede kan finde første og anden del af Havneatlasset ed at følge nedenstående link:
Havneatlas, kortlægning af danske erhvervshavne
Februar 2024
Elektrificering og grønne brændstoffer på havne - Supplement til Havneatlas
December 2024
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Shippingvirksomhed fra Esbjerg skal stå for transport af CO2 til Vordingborg
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Rederiorganisation kommer med 10 anbefalinger
- Myndigheder og maritime organisationer mødes til dialog om maritime sanktioner
- Ny EU-plan skal styrke konkurrenceevne og skubbe den grønne omstilling frem
- Rederikoncern fortsætter og udvider samarbejde med det danske forsvar
- Rederiorganisation bakker op om stærke tiltag mod Rusland og landets skyggeflåde
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- Limfjordens største havn tog imod flere og større skibe med med mere gods
- Rederikoncern omsatte mere og tjente mindre
- Speditør er flyttet til Kastrup Lufthavn og vil markere sig yderligere i Danmark og Norden
- Kaptajn på britisk skib er blevet idømt betinget fængsel
Skriv din kommentar:
Der skal mere strøm i havnene
Torsdag 30. januar 2025 kl: 15:27
Af: RedaktionenHavneatlasset, der kortlægger de danske erhvervshavne, er blevet suppleret med endnu en del. Første del, der udkom i februar sidste år, var en beskrivelse af erhvervshavnene og deres rolle og betydning, herunder for fiskeri, godstransport, passagertransport, krydstogttrafik, havvind, energiforsyning og produktionserhverv, der er afhængig af søtransport. Anden del har fokus på energi, det vil sige elektrificering af søfarten og overgangen til grønne drivmidler
Anden del af Havneatlasset, som Trafikstyrelsen står bag, har som formål med at få skabt et overblik over, hvilke investeringer der skal foretages i de danske havne frem mod 2030 for dels at leve op til EU-krav om landstrøm, og for dels at havnene kan imødekomme søfartens stigende efterspørgsel efter landstrøm. Analysen tager udgangspunkt i 39 konkrete havne herunder de største erhvervshavne, færge- havne og fiskerihavne.
Analysen viser, at der skal installeres mellem 150 og 200 landstrømsanlæg frem mod 2030, dertil kommer, at der til brug for blandt andet færgefarten vil skulle installeres et antal ladestrømsanlæg. Anlæggene forudsætter i nogle tilfælde en udbygning af el-nettet.
Interesserede kan finde første og anden del af Havneatlasset ed at følge nedenstående link:
Havneatlas, kortlægning af danske erhvervshavne
Februar 2024
Elektrificering og grønne brændstoffer på havne - Supplement til Havneatlas
December 2024
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Shippingvirksomhed fra Esbjerg skal stå for transport af CO2 til Vordingborg
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Rederiorganisation kommer med 10 anbefalinger
- Myndigheder og maritime organisationer mødes til dialog om maritime sanktioner
- Ny EU-plan skal styrke konkurrenceevne og skubbe den grønne omstilling frem
- Rederikoncern fortsætter og udvider samarbejde med det danske forsvar
- Rederiorganisation bakker op om stærke tiltag mod Rusland og landets skyggeflåde
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
- Limfjordens største havn tog imod flere og større skibe med med mere gods
- Rederikoncern omsatte mere og tjente mindre
- Speditør er flyttet til Kastrup Lufthavn og vil markere sig yderligere i Danmark og Norden
- Kaptajn på britisk skib er blevet idømt betinget fængsel
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |