Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
CHAUFFØRER SKAL ALLIGEVEL IKKE REGISTRERES SOM BRUGERE:

- Vognmandsorganisation kvitterer for udspil fra skatteministeren

Tirsdag 24. september 2024 kl: 16:04
Af: Redaktionen

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) er klar med en løsning om registrering af brugere på motorkøretøjer. Vognmandsorganisationen DTL vurderer, at udspillet imødekommer organisationens ønske om helt at undgå registrering af chauffører som brugere af de lastbiler, de kører i

Som vi tidligere tirsdag har beskrevet her på transportnyhederne.dk, har skatteminister Rasmus Stoklund (S) sendt et udkast til ændring af registreringsbekendtgørelsen i høringer. Den foreslåede ændring, der vil kunne træde i kraft 15. oktober, afskaffer kravet om, at eksempelvis lastbilchauffører skal registreres som brugere af den lastbil, de kører i - hvis de har den som fast bil.


Ændringen betyder, at lønmodtagere ikke længere skal registreres som brugere af et arbejdskøretøj, de får stillet til rådighed af deres arbejdsgiver. Dermed risikerer lønmodtagere ikke længere at hæfte for de periodiske afgifter, der er knyttet til arbejdskøretøjet, hvis virksomheden ikke betaler dem eller går konkurs. Samtidig undgår virksomhederne de administrative byrder, der er forbundet med at opfylde registreringspligten.  


- Jeg vil gerne kvittere for, at vi dermed undgår de højst uheldige konsekvenser for både vognmænd og chauffører af den bureaukratiske og meningsløse praksis, der dumpede ned med få dages varsel lige før sommerferien, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard.


DTL, Dansk Erhverv, 3F, Finans & Leasing og Dansk Mobilitet sendte før sommerferien et brev til den daværende skatteminister Jeppe Bruus (S), som lovede en løsning for både chauffører og vognmænd. En løsning som hans afløser kommer med i form af en ændring af køretøjsregistreringsbekendtgørelsen.  




Klik venligst

© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst