STATISTIK:
I den seneste statistik over danske lastbilers transportarbejde (gods gange distance) har Danmarks Statistik også set på el-drevne lastbiler transportarbejde. I andet kvartal udførte de el-drevne lastvogne ifølge statistikken 3 promille af det samlede transportarbejde, hvilket svarede til 11,0 millioner tonkm og var en stigning på 26 procent i forhold til første kvartal. Samtidig viser statistikken, at har været en stigning på 21 procent i antallet af el-drevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere
Der er ifølge statistikken stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af el-drevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser
Eksempelvis stod de el-drevne forvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 procent af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De el-drevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 kilometer pr. tur svarende til 99 procent af gennemsnittet for tilsvarende diesel-drevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 procent af den godsmængde, de diesel-drevne lastvogne fragtede pr. tur.
Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af el-drevne sættevognstrækkere mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende diesel-drevne lastbiler. Det skyldes ifølge Danmarks Statistik både længere ture på i gennemsnit 247 kilometer og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.
Danmarks Statistik peger på, at transportarbejdet for el-drevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
El-drevne sættevognstrækkere udnyttes mere end diesel-drevne
Torsdag 19. september 2024 kl: 13:57
Af: RedaktionenI den seneste statistik over danske lastbilers transportarbejde (gods gange distance) har Danmarks Statistik også set på el-drevne lastbiler transportarbejde. I andet kvartal udførte de el-drevne lastvogne ifølge statistikken 3 promille af det samlede transportarbejde, hvilket svarede til 11,0 millioner tonkm og var en stigning på 26 procent i forhold til første kvartal. Samtidig viser statistikken, at har været en stigning på 21 procent i antallet af el-drevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere
Der er ifølge statistikken stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af el-drevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser
Eksempelvis stod de el-drevne forvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 procent af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De el-drevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 kilometer pr. tur svarende til 99 procent af gennemsnittet for tilsvarende diesel-drevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 procent af den godsmængde, de diesel-drevne lastvogne fragtede pr. tur.
Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af el-drevne sættevognstrækkere mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende diesel-drevne lastbiler. Det skyldes ifølge Danmarks Statistik både længere ture på i gennemsnit 247 kilometer og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.
Danmarks Statistik peger på, at transportarbejdet for el-drevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





