Dansk skibsfart ligger i top på internationale lister over sikkerhed for fjerde år i træk
Mandag 17. juni 2024 kl: 18:00
Af: RedaktionenDansk skibsfart ligger igen helt i toppen på den seneste hvidliste fra havnestatskontrolregimet Paris MoU, som viser, hvordan flagstaternes skibe klarer sig under havnestatskontroller i Paris MoU-medlemslandenes havne
Havnestatskontrolregimet Paris MoU har offentliggjort sine nye præstationslister, hvor danske skibe for fjerde år i træk markerer sig med en placering i top på hvidlisten. Også inden for Tokyo MoU’s havnestatskontrolregime, der dækker Asien, er danske skibe på hvidlisten med en placering som nummer 7.
Danmark er desuden igen placeret på US Coast Guards Qualship 21-liste, som dækker havnestatskontroller i USA. Præstationslisterne er blandt andet baseret på de seneste tre års inspektioner og tilbageholdelser af skibe.
- Det er meget positivt, at Danmark igen i år rangerer i toppen af de internationale opgørelser over flagstaternes performance. Det vidner om, at dansk skibsfart fortsat gør en stor indsats for sikkerhed og kvalitet, siger Martin John, der ersynschef hos Søfartsstyrelsen, og fortsætter:
- Der er dog stadig tilbageholdelser som burde være undgået. Så det er vigtigt, at vi ikke hviler på laurbærrene, men fortsætter arbejdet med at sikre, at skibene hele tiden lever op til internationale standarder for sikkerhed, sundhed og miljø samt ordentlige arbejdsvilkår for de søfarende.
Interesserede kan finde Paris MoU's pressemeddelelse og de nye præstationslister her:
Om Paris Mou:
Havnestatskontrolregimet Paris MoU består af 28 maritime administrationer og dækker de europæiske kyststater og det nordatlantiske område fra Nordamerika til Europa.
Medlemsstaterne af Paris MoU er i øjeblikket:
Belgien, Bulgarien, Canada, Kroatien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Island, Irland, Italien, Letland, Litauen, Malta, Montenegro, Holland, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Slovenien, Spanien, Sverige og Storbritannien.
Rusland er i øjeblikket suspenderet på grund af krigen mod Ukraine.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Stor erhvervshavn er omdannet til aktieselskab
- Havnekraner skifter fra dieseldrift til el-drift
- Containerrederi har åbnet ny linie mellem Nordeuropa og Asien
- Ny containerkran er havnet i København
- Havn i Skåne har fået egne vindmøller
- To ud af tre danske søfolk bor i land- og yderkommunerne
- Årets Varebil rækker i el-versionen knap 450 kilometer
- Svensk rederikoncern udvikler nyt færgekoncept
- Havn ved Grådyb udvider med 570.000 kvadratmeter
- Nyt forskningsskib til teknisk universitet skal bygges i Spanien
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
- Regeringen vil anskaffe fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Titel: | ||
Kommentar: | ||
Navn: | ||
Email: | ||
Adresse: | ||
By: | ||
Indtast bogstaverne: ÆØÅ | - så hjælper du os med at undgå spam. | |
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |