Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt signalsystem giver færre fejl og forbedrer S-banens punktlighed

Tirsdag 28. februar 2023 kl: 09:27
Af: Redaktionen

Efter overgangen til det nye signalsystem, CBTC, på S-banen i Hovedstadsområdet, er antallet af forsinkelser, som Banedanmark er ansvarlige for, dalet til laveste niveau i 10 år

I 2022 blev de sidste tre strækninger på den københavnske S-bane koblet på det nye signalsystem, CBTC. Få måneder efter, at strækningerne til Køge, Frederikssund og Høje Taastrup, som de sidste gik over til det nye signalsystem, kan det aflæses i punktlighedstallene, som viser, hvor mange tog og passagerer, der bliver forsinket.


Banedanmark peger på, at antallet af forsinkelser på den københavnske S-bane ikke har været lavere siden 2013, hvor Banedanmark overgik til den nuværende måde at måle punktlighed på.


I januar 2023 lå togpunktligheden på 96,9 procent, og af de 3,1 procent tog, der blev forsinket, var Banedanmarks andel af forsinkelserne på 0,6 procentpoint. Heraf påvirkede signalerne punktligheden med 0,25 procentpoint.


- Punktligheden på S-banen ligger nu på niveau med metroen på grund af det nye signalsystem - og det er på et ikke-indhegnet togsystem, der passerer både by, mark og skov, siger Hakon Iversen, der er administrerende direktør i Banedanmark.


- Og så er det til gavn for over 100 millioner passagerer om året, siger han videre.
 
Investeringerne giver igen
Det nye signalsystem er baseret på det såkaldte Communication Based Train Control (CBTC). Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner, og bruges flere steder i verden - herunder New York, Paris, London og Madrid.


- På S-banen kører der tog gennem det centrale afsnit hvert andet minut. For at vi kan gøre det - også i myldretiden, hvor mange stiger på og af - så er det nødvendigt med et effektivt og stabilt signalsystem. Og man kan ikke blive andet end glad over at se, at færre tog og færre passagerer bliver forsinket på en bane, der i forvejen havde en høj punktlighed, siger trafikdirektør Peter Svendsen fra Banedanmark.


Beslutningen om at udskifte signalsystemet på S- og fjernbanen blev truffet i 2009, da de eksisterende signaler nærmede sig deres udløbsdato og medførte stadig flere forsinkelser. Første strækning, der blev taget i brug, var mellem Jægersborg og Hillerød i 2016, og de sidste strækninger overgik til det nye signalsystem sidste efterår.


- Hver gang, vi stiger på S-toget, høster vi frugten af de mange års planlægning og forberedelse, det krævede at gennemføre signaludskiftningen. Det nye signalsystem leverer - sammen med alle de kolleger, der hver dag drifter, optimerer og betjener det nye system - en punktlighed, der gør S-banen til en af de bedst kørende bybaner i verden, siger Janus Steen Møller, der er direktør i Signalsystemer i Banedanmark.


Interesserede kan læse mere om det nye signalsystem på S-banen her:

Interesserede kan læse mere om punktlighed på jernbanen her:


Punktlighed og ansvar for forsinkelser:


Årsmål - i procent

Januar 2023 - i procent

S-banen                     



Kundepunktlighed            

92,4

96,6

Togpunktlighed              

93,9

96,9




Ansvarsfordeling

Banedanmark                 

2,5

0,6

DSB                         

2,5

0,6

Eksterne forhold            

1,1

1,9


(Kilde: Banedanmark)



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst