OPGØRELSE FRA FØDEVARESTYRELSEN:

Fødevarestyrelsen tjekker blandt andet tjekkede restauranters, kioskers og bageres kørsel med madvarer. Fødevarestyrelsen peger på, at kølekrævende varer skal transporteres ved højst 5 grader. Men mange kiosker, restauranter og mindre forretninger udsætter fødevarer for høje temperaturer, når de henter varer. 30,5 procent af dem fik efter en kontrol bøder eller advarsler, fordi de ikke holdt deres varer under 5 grader
Når en restaurant, kiosk eller bager henter varer eller leverer mad til sine kunder, skal den have styr på både hygiejne og temperaturer for at undgå forurening med bakterier. Men godt hver tredje virksomhed fulgte ikke reglerne, da Fødevarestyrelsen i sommerhalvåret 2021 gennemførte en stor kontrolkampagne af virksomhedernes afhentning og udbringning af varer.
- Det er bestemt ikke uden risiko, når de mindre virksomheder henter og bringer fødevarer, typisk i private biler, der også bliver brugt til mange andre ting. Ofte kniber det med mulighederne for at køle eller opbevare varerne hygiejnisk korrekt i bilerne, og så udgør transporten en risiko for fødevaresikkerheden, siger Ulrich Pinstrup, der er sektionsleder i Fødevarestyrelsen.
Under kontrolkampagnen fik 385 restauranter, kiosker, institutionskøkkener og bagere samt måltidskasseleverandører en målrettet kontrol af egne madtransporter. 24,7 procent af de kontrollerede virksomheder fik en advarsel eller bøde for at overtræde reglerne.
Det største antal kontroller fandt sted hos fødevarevirksomheder, der selv henter varer hos et grossistsupermarked. I denne gruppe fik 30,5 procent af de kontrollerede virksomheder en advarsler eller bøder for at overtræde kravet om, at kølekrævende fødevarer skal transporteres ved en temperatur på under 5 grader.
- Vi kan se, at det er nødvendigt at få virksomhederne til at stramme op om madtransporterne. I Fødevarestyrelsen sætter vi ind med øget vejledning, og så vil vi bede brancheorganisationerne medvirke til at skabe større opmærksomhed om madtransporter ude i virksomhederne, siger Ulrich Pinstrup.
Kontrollen vise også, at mange virksomheder har styr på reglerne. Det gælder blandt andet køkkener, der bringer mad ud til ældre, hvor Fødevarestyrelsen gav meget få sanktioner som følge af kontrollerne i sommeren 2021.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
Mange fødevarevirksomheder transporterer mad i varme biler
Mandag 17. januar 2022 kl: 13:53
Af: Redaktionen
Fødevarestyrelsen tjekker blandt andet tjekkede restauranters, kioskers og bageres kørsel med madvarer. Fødevarestyrelsen peger på, at kølekrævende varer skal transporteres ved højst 5 grader. Men mange kiosker, restauranter og mindre forretninger udsætter fødevarer for høje temperaturer, når de henter varer. 30,5 procent af dem fik efter en kontrol bøder eller advarsler, fordi de ikke holdt deres varer under 5 grader
Når en restaurant, kiosk eller bager henter varer eller leverer mad til sine kunder, skal den have styr på både hygiejne og temperaturer for at undgå forurening med bakterier. Men godt hver tredje virksomhed fulgte ikke reglerne, da Fødevarestyrelsen i sommerhalvåret 2021 gennemførte en stor kontrolkampagne af virksomhedernes afhentning og udbringning af varer.
- Det er bestemt ikke uden risiko, når de mindre virksomheder henter og bringer fødevarer, typisk i private biler, der også bliver brugt til mange andre ting. Ofte kniber det med mulighederne for at køle eller opbevare varerne hygiejnisk korrekt i bilerne, og så udgør transporten en risiko for fødevaresikkerheden, siger Ulrich Pinstrup, der er sektionsleder i Fødevarestyrelsen.
Under kontrolkampagnen fik 385 restauranter, kiosker, institutionskøkkener og bagere samt måltidskasseleverandører en målrettet kontrol af egne madtransporter. 24,7 procent af de kontrollerede virksomheder fik en advarsel eller bøde for at overtræde reglerne.
Det største antal kontroller fandt sted hos fødevarevirksomheder, der selv henter varer hos et grossistsupermarked. I denne gruppe fik 30,5 procent af de kontrollerede virksomheder en advarsler eller bøder for at overtræde kravet om, at kølekrævende fødevarer skal transporteres ved en temperatur på under 5 grader.
- Vi kan se, at det er nødvendigt at få virksomhederne til at stramme op om madtransporterne. I Fødevarestyrelsen sætter vi ind med øget vejledning, og så vil vi bede brancheorganisationerne medvirke til at skabe større opmærksomhed om madtransporter ude i virksomhederne, siger Ulrich Pinstrup.
Kontrollen vise også, at mange virksomheder har styr på reglerne. Det gælder blandt andet køkkener, der bringer mad ud til ældre, hvor Fødevarestyrelsen gav meget få sanktioner som følge af kontrollerne i sommeren 2021.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




