Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION VURDERER:

Finanslov gavner skibsfart på flere områder

Mandag 6. december 2021 kl: 12:44
Af: Redaktionen

Finanslovsaftalen for 2022 betyder, at der skal etableres dobbelt så meget havvind i Danmark, end hidtil aftalt. Det vil skabe større beskæftigelse i offshore-rederierne, hvilket skaber glæde hos Danmarks Rederiforening, som også fremhæver en kommende strategi for lagring af CO2, der åbner for helt nye muligheder for skibsfarten

Der skal bygges dobbelt så meget havvind i Danmark, som tidligere planlagt. Det ligger fast med den nye Finanslov for 2022, som blev præsenteret mandag formiddag. Og udbygningen af havvind bliver positivt modtaget af Danske Rederier, som ser store muligheder for offshore-rederierne i beslutningen.


- Rederierne er helt centrale i udbygningen af Danmarks havvind. Vi opsætter møller, sejler teknikere frem og tilbage og leverer forsyninger og materiel. Ud over den direkte beskæftigelse på havet, er der også afledte effekter fra rederierne i eksempelvis havne og på værfter. Så det er en rigtig god beslutning, som vi virkelig er glade for i Danske Rederier, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.


Sidste år fik Danske Rederier, Dansk Energi og Wind Denmark undersøgt, hvad investeringer i havvind skaber af beskæftigelse i hele værdikæden - fra produktion af møllen til nedtagning ca. 25 år senere.
 

En dansk havvindmøllepark på 1 gigawatt, der kan forsyne omkring en million husstande med strøm - vil give danske virksomheder 14.600 årsværk. De 4.900 årsværk vil være direkte relateret til havvindmølleparken, mens indirekte årsværk forbundet med havvindmølleparken vil give ca. 9.600 årsværk.
 

Penge til CO2-fangst og lagring
Partierne bag Finanslov 2022 har også afsat midler, der kan understøtte forhandlingerne om en samlet strategi for fangst og lagring af CO2.
 

Det er en dagsorden, som flere medlemmer af Danske Rederier er stærkt optaget af, og flere rederier har meldt sig på banen i forhold til at være med til at transportere CO2 til lagring i undergrunden.
 

- Vi har rederier, som er klar til at investere i skibe, der kan fragte CO2 til lagringssteder, men det kræver en strategi, så de kan få sikkerhed for deres investeringer. Vi har også medlemmer klar til at lagre CO2’en i undergrunden, så vi er glade for de ekstra midler og venter spændt på den samlede strategi, siger Anne H. Steffensen. 


Der afsættes 4,0 millioner kroner i 2022, 272,5 millioner kroner i 2023, 223,3 millioner kroner i 2024 og 255,9 millioner kroner årligt i 2025-2032 (inklusiv administration) til puljen, der skal understøtte en værdikæde for opnåelse af negative udledninger allerede fra 2024. Initiativet skønnes at reducere CO2-udledningerne med 0,5 millioner tons i 2025 og 2030.
 

Finansloven for 2022 er aftalt mellem S-Regeringen, SF, Radikale, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst