INGENIØR-ORGANISATION KRITISERER S-REGERINGENS INFRASTRUKTURPLAN:
- Der er for meget asfalt, men regeringen fortjener ros for ikke at vende det blinde øje til den bydende nødvendighed af at udbygge og forbedre jernbanenettet markant på en måde, hvor flere vil se en klar fordel i at vælge toget, som samtidig skal drives af grøn strøm, lyder det fra Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA, i en kommentar til S-Regeringens infrastrukturplan, som blev præsenteret torsdag
Efter Thomas Damkjær Petersen og IDA's mening, svigter S-Regerigen med udspillet, der har fået titlen ’Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035’, da det ikke rykker ved balancen mellem transportformerne. Ifølge IDA har Danmark ikke brug for mere asfalt, da udbyggede veje typisk blot fører til mere trafik.
IDA mener, at det er afgørende, at flere pendler uden deres bil, og at politikerne også vil bruge teknologi og roadpricing til at mindske trængsel.
- Den endelige aftale må pinedød lægge sporene til en markant CO2-reduktion af transporten og ikke blot status quo. Motorveje må veksles til mindre klimabelastende løsninger, for vi skal ikke have flere biler, men derimod bruge dem på en smartere måde, siger Thomas Damkjær Petersen, der peger på, at flere elbiler hverken giver mindre trængsel eller færre fossile biler.
IDA arbejder også for bedre forhold for cyklister og for at få flere op på cyklen - også mellem byerne - en overvældende prioritering af kollektiv trafik og sublime vilkår for elektrificering af biler, lastbiler og tog.
- Det bør være hjørnestenene i den endelige aftale, påpeger Thomas Damkjær Petersen.
- Her har regeringen kun lagt skinnerne til at bringe os halvt i mål med for stort et fokus på motorveje. Corona-krisen har åbnet en dør med åbenbaringen om, at mange kan have et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor færre skal transportere sig på samme tid. Det skal afspejles i en kommende aftale. Vi håber på et bredt forlig og på, at nogle af pengene bliver flyttet fra asfalt over til mere kollektiv trafik, siger Thomas Damkjær Petersen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
- Transportministeren ophæver 25 timers-reglen for parkering på statslige rastepladser
- - Fantastiske nyheder for branchen
- Vognmand i Dalmose tog to tre-akslede med sig hjem
- Ny måling viser fremgang på postmarkedet
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
Skriv din kommentar:
- Der er for meget asfalt og for lidt grønt
Torsdag 8. april 2021 kl: 16:34
Af: Redaktionen- Der er for meget asfalt, men regeringen fortjener ros for ikke at vende det blinde øje til den bydende nødvendighed af at udbygge og forbedre jernbanenettet markant på en måde, hvor flere vil se en klar fordel i at vælge toget, som samtidig skal drives af grøn strøm, lyder det fra Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA, i en kommentar til S-Regeringens infrastrukturplan, som blev præsenteret torsdag
Efter Thomas Damkjær Petersen og IDA's mening, svigter S-Regerigen med udspillet, der har fået titlen ’Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035’, da det ikke rykker ved balancen mellem transportformerne. Ifølge IDA har Danmark ikke brug for mere asfalt, da udbyggede veje typisk blot fører til mere trafik.
IDA mener, at det er afgørende, at flere pendler uden deres bil, og at politikerne også vil bruge teknologi og roadpricing til at mindske trængsel.
- Den endelige aftale må pinedød lægge sporene til en markant CO2-reduktion af transporten og ikke blot status quo. Motorveje må veksles til mindre klimabelastende løsninger, for vi skal ikke have flere biler, men derimod bruge dem på en smartere måde, siger Thomas Damkjær Petersen, der peger på, at flere elbiler hverken giver mindre trængsel eller færre fossile biler.
IDA arbejder også for bedre forhold for cyklister og for at få flere op på cyklen - også mellem byerne - en overvældende prioritering af kollektiv trafik og sublime vilkår for elektrificering af biler, lastbiler og tog.
- Det bør være hjørnestenene i den endelige aftale, påpeger Thomas Damkjær Petersen.
- Her har regeringen kun lagt skinnerne til at bringe os halvt i mål med for stort et fokus på motorveje. Corona-krisen har åbnet en dør med åbenbaringen om, at mange kan have et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor færre skal transportere sig på samme tid. Det skal afspejles i en kommende aftale. Vi håber på et bredt forlig og på, at nogle af pengene bliver flyttet fra asfalt over til mere kollektiv trafik, siger Thomas Damkjær Petersen.
Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Transportcenter får besøg af 63 EU-transportattacheer
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Lastbil- og bus leverandør udnævner to nye direktører
- Politiet tjekkede dyretransporter på Bornholm
- Transportministeren ophæver 25 timers-reglen for parkering på statslige rastepladser
- - Fantastiske nyheder for branchen
- Vognmand i Dalmose tog to tre-akslede med sig hjem
- Ny måling viser fremgang på postmarkedet
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |