Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Svensk og tysk samarbejde skal sætte mere miljøvenlige køletransport på sporet

Fredag 13. november 2020 kl: 11:45
Share  


Af: Jesper Christensen

Svensk og tysk samarbejde skal sætte mere miljøvenlige køletransport på sporet

Den tyske transportkoncern Schenker AG, har via sit norske datterselskab - Schenker AS - indledt et samarbejde med den svenske togoperatør Green Cargo, hvor transport af køletrailer med Schenker's North Rail Express (NRE) mellem Oslo og Narvik skal testes. Godsvognenes el-stik til køletrailerne får strøm via lokomotivet

Green Cargo og Schenker fremhæver, at den nye løsning baner vejen for mindre miljøbelastende transport af temperaturfølsomt gods, da transport med bane -  især hvor godsvognene bliver trukket med el-lokomotiver - udleder mindre CO2, end tilsvarende transport med lastbiler.


Et andet aspekt i det nye tiltag er, at køletrailernes køleanlæg i vid udstrækning vil blive drevet af deres indbyggede el-motorer, som får strøm fra toget frem for at deres dieselmotorer.


De to samarbejdspartnere peger også på, at tiltaget også handler om effektivitet og trafiksikkerhed, da løsningen årligt kan flytte omkring 13.000 lastbiltransporter væk fra vejene.


Testen af transporten af køletrailere med Schenker's North Rail Express, der går i gang nu, betyder, at Green Cargo leverer to elektriske vogne til  Schenker's togsæt frem til april næste år. Testene vil blive vurderet i realtid, og der er mulighed for at koble yderlige elektriske vogne på togene, hvis de fungerer, som forventet. Falder testen positivt ud kan antallet af transporter opskalere med kort varsel.


Traditionelt er det køletrailernes diesel-anlæg, der driver køleanlæggene. Diesel-anlæggene bruger omkring 2,5 liter diesel i timen for at holde temperaturen. Da transporttiden mellem Oslo og Narvik er 28-30 timer, bruger hver køletrailer op til 75 liter dieselolie på turen. Derfor åbner løsningen for en CO2-reduktion. 






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Producenten af Årets Lastbil i Europa har hovedsæde i München
- Færgehavneområder får en overhaling
- Transport-virksomhed med speciale i specielle opgaver har taget ny selvkørende kran i brug
- Tysk transport- og logistik-koncern har åbent ny filial i Finland
- 62-årig bilist kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- Erhvervs-organisation advarer mod pakkeafgift
- Vognmand giver plads til ny city-trailer i sin flåde
- Den tyske regering vil give tilskud til ophugning af lastbiler
- To lærlinge fra lastbilforhandler blev prist
- Lastbil brød i brand på vej over Storebæltsbroen
- Nærved Næstved kører vognmand ud med ny kranbil med hejs
- Stykgodscenter skubber på med ny tre-akslet pusher-trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst