Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbilen var manipuleret og chaufføren påvirket af narko

Tirsdag 29. september 2020 kl: 22:55
Share  


Af: Redaktionen

Tungvognsbetjente fra Tungvognscenter Øst i Midt- og Vestsjællands Politi standsede fredag i sidste uge en dansk lastbil ved Karlslunde mellem Køge og København. Lastbilens 31-årige chauffør, der er fra Falster, kan sammen med vognmandsvirksomheden på Sydsjælland se frem til en samlet bøde på 300.000 kroner, da politiet ved kontrollen konstaterede, at der var pillet ved lastbilens hastighedsbegrænser, at chaufføren var påvirket af narko, og at en række andre regler var blevet overtrådt

Grunden til, at betjentene vinkede den ældre lastbil ind ti kontrol, var, at den udsendte meget støj fra udstødningen. 


- Vores betjente har en høj faglighed i deres arbejde, og derfor kunne de blot ved lyden af lastbilen konstatere, at noget måtte være forkert ved den. De fik i sandhed ret, for flere forhold var ikke efter bogen, siger leder af Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi, politikommissær Henrik Fobian. 


Fører blev narkotestet
Lastbilen blev kørt til Tungvognscenter Øst i Greve, hvor politiet foretog en kontrol af føreren. Her gav en narkometertest udslag på amfetamin, hvorfor føreren blev anholdt og sigtet for narkokørsel. Han blev kørt til sygehuset for at få udtaget en blodprøve. Når resultatet af denne prøve foreligger, vil chaufføren høre nærmere om det forhold.


- Al narkokørsel er en alvorlig overtrædelse af færdselsloven, men jeg vil påstå, at denne overtrædelse var ganske farlig, da der var tale om et særdeles tungt køretøj. Indholdet af lastbilens sættevogn var blandt andet 28,5 tons varm asfalt, og det kan være en dødsfælde, hvis ikke føreren er ved sine fulde fem under kørslen, siger Henrik Fobian.  


Politiet fandt også andre fejl ved lastbilen, som kunne være særdeles farlig på vejene. 


For høj hastighed og for støjende
Lastbilen var indrettet med pyntegenstande, som skærmede udsynet for føreren, og der var påsat ulovlige lys og lygter - eksempelvis 10 fjernprojektører.


En bilinspektør blev indkaldt til at undersøge, om udstødningssystemet udsendte mere støj end tilladt for modellen, og bilinspektøren kunne konstatere, at den afgav støj væsentligt over det tilladte.  


Hastighedsbegrænseren, der skal sikre, at lastbilen ikke kan køre hurtigere end 90 km/t, blev undersøgt på et autoriseret værksted. Her fandt politiet frem til, at hastighedsbegrænseren i mindst 14 tilfælde de senest fem dage havde været manipuleret. 


I alt blev der udmålt 67 tilfælde, hvor lastbilen havde kørt mellem 95 og 120 km/t. Højest tilladte hastighed for en lastbil er 80 km/t. 


Brud på køre- og hviletiderne
Chaufførens køre-hviletidsdata for de seneste 28 dage blev inddraget til yderligere undersøgelse. Her blev der konstateret tre tilfælde af store overtrædelser.


Et eksempel var, at chaufføren skulle afholde et opdelt dagligt hvil på først tre timer og senere ni timer - samlet set 12 timers hvil. Optegnelserne viste dog, at hans samlede hviletid var under fire timer, og dermed manglede føreren over otte timers hvil. 


I den daglige køretid for de seneste 28 dage kunne politiet desuden se, at føreren havde kørt i 16,5 time, selvom den daglige køretid ikke måtte overstige ti timer. Betjentene fandt også et enkelt tilfælde af manipulation med hviletidsoptegnelserne. 
 

Sagen afgøres i retten
Lastbilen var registreret til synsfri sammenkobling, men skulle rettelig være registreret til fast kombination. Derfor blev nummerpladerne afmonteret, og en ny lastbil blev sendt hurtigst muligt for at transportere den varme asfalt videre, før den stivnede. 


- Jeg er tilfreds med, at vi fik stoppet denne ganske uforsvarlige kørsel. En lastbil med over 28 tons varm asfalt, med en påvirket fører, som ikke har holdt sine hvil, og som kører langt over den tilladte hastighed. Det er alvorligt, og det skal bøden selvfølgelig også afspejle, siger Henrik Fobian. 


Sagen skal på et senere tidspunkt afgøres i retten. Føreren kan se frem til en bøde i omegnen af 100.000 kroner og en ubetinget frakendelse af førerretten i en længere årrække. Vognmandsvirksomheden kan se frem til en bøde i omegnen af 200.000 kroner. 


Efterforskningen af sagen er endnu ikke afsluttet, og derfor kan virksomheden og føreren risikere sigtelse for flere forhold. Samtidig kan nogle af forholdene udgå fra sagen i løbet af efterforskningen. 
 

Overblik over overtrædelserne:
  • For korte hvil
  • For lang køretid pr. døgn
  • Manipulation med hastighedsbegrænser
  • Manipulation med hviletidsoptegner
  • Narkokørsel
  • Ukorrekt grundregistrering
  • For høj hastighed
  • Begrænset udsyn grundet pyntegenstande
  • For meget støj fra udstødningssystemet

Politiet påpeger, at der findes undtagelser for køre-hviletidsreglerne vedrørende kørsel med asfalt til reparation og vedligeholdelse af eksisterende veje. Men undtagelsen er ikke gældende, når asfaltkørslen kombineres med almindelig godskørsel, som det var tilfældet i denne sag.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsværksteder er blevet mere bæredygtige i drift
- EU-Kommissionen bør hurtigt komme med en beredskabsplan for godstransporten
- Fredag 23. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Traileren er bygget til bulktransport af fisk
- Postkoncern kørte ud af tredie kvartal med overskud
- Rederikoncern skruer op for forventningen til 2020
- Fire kvinder serverer debat til formiddagskaffen
- Udvidelse af havnen med flest containere tager form
- Lastbiltrafikken mellem øst- og vest er stigende
- Ny terminal og adgangsvej står klar til færgerne over Kattegat
- København-virksomhed etablerer sig i Aarhus
- Postkoncern har skåret sit CO2-udslip ned med 40 procent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst