Færgerederi anker dom
Onsdag 2. september 2020 kl: 09:47
Af: RedaktionenRønne Havn A/S valgte at trække Danske Færger A/S i retten, som følge af uenighed omkring fortolkning af nogle finansierings- og brugsaftaler. Rønne Havn A/S fik medhold i byretten i juli, men Danske Færger A/S har besluttet at anke sagen, som beløber sig til over 50 millioner kroner
Rønne Havn A/S og Danske Færger A/S har - siden Danske Færger A/S i foråret 2018 ikke fik forlænget sin kontrakt om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm - været uenige i fortolkningen af nogle aftaleretlige forpligtelser, som Danske Færger A/S havde i forbindelse med ophør af besejlingen af Rønne Havn.
Rønne Havn A/S rejste derfor en retssag mod Danske Færger A/S i 2018, som Retten på Bornholm afsluttede i starten af juli med en dom, der gav Rønne Havn A/S medhold i sin fortolkning af de indgåede aftaler, som beløber sig til over 50 millioner kroner.
Danske Færger A/S har nu valgt at anke dommen til Østre Landsret.
- Sådan som det danske retssystem er indrettet, så har en modpart mulighed for at anke, hvis modparten ikke er tilfreds med en domfældelse. Vi fortsætter arbejdet i retssystemet, da vi fortsat mener at vi har en stærk sag. Vi har fra starten været af den opfattelse, at vores krav overfor Danske Færger A/S i forbindelse med ophøret af besejlingen af Bornholm var berettigede, hvorfor vi valgte at gå rettens vej, da vi ikke kunne opnå et forlig med Danske Færger A/S, siger Thomas Bendtsen, der er administrerende direktør i Rønne Havn A/S.
Kravene vedrører restfinansieringen af de anlæg, som Danske Færger A/S har fået etableret og benyttet. Kravene omhandler også de tilhørende reetableringsforpligtelser.
Ifølge Retten På Bornholm så drejer sagen sig om:
”hvorvidt Danske Færger A/S er forpligtet til dels at betale restgælden på tre mellem parterne indgåede finansierings- og brugsaftaler, dels at foretage reetablering af anlæg omfattet af aftalerne og en i 1999 mellem parterne tilsvarende indgået (og bortset fra reetableringsforpligtelsen i øvrigt opfyldt og indfriet) finansierings- og brugsaftale.”
Hvornår Østre Landsret tager sagen op er endnu ikke fastsat.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - - Vi bliver CO2-neutrale i 2030
- Østjysk storhavn har sat ny conntainerrekord
- Århundredets storm rammer havneudvidelse - i bølgebassin indendøre
- Containerrederi sejler på ny rute mellem Aarhus og Baltikum
- Lastbilproducent indleder partnerskab med værftkoncern og havnselskab
- København kåret som Europas førende krydstogthavn for andet år i træk
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Sømænds mentale sundhed under pres af digitalisering til søs
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




