Færgerederi anker dom
Onsdag 2. september 2020 kl: 09:47
Af: RedaktionenRønne Havn A/S valgte at trække Danske Færger A/S i retten, som følge af uenighed omkring fortolkning af nogle finansierings- og brugsaftaler. Rønne Havn A/S fik medhold i byretten i juli, men Danske Færger A/S har besluttet at anke sagen, som beløber sig til over 50 millioner kroner
Rønne Havn A/S og Danske Færger A/S har - siden Danske Færger A/S i foråret 2018 ikke fik forlænget sin kontrakt om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm - været uenige i fortolkningen af nogle aftaleretlige forpligtelser, som Danske Færger A/S havde i forbindelse med ophør af besejlingen af Rønne Havn.
Rønne Havn A/S rejste derfor en retssag mod Danske Færger A/S i 2018, som Retten på Bornholm afsluttede i starten af juli med en dom, der gav Rønne Havn A/S medhold i sin fortolkning af de indgåede aftaler, som beløber sig til over 50 millioner kroner.
Danske Færger A/S har nu valgt at anke dommen til Østre Landsret.
- Sådan som det danske retssystem er indrettet, så har en modpart mulighed for at anke, hvis modparten ikke er tilfreds med en domfældelse. Vi fortsætter arbejdet i retssystemet, da vi fortsat mener at vi har en stærk sag. Vi har fra starten været af den opfattelse, at vores krav overfor Danske Færger A/S i forbindelse med ophøret af besejlingen af Bornholm var berettigede, hvorfor vi valgte at gå rettens vej, da vi ikke kunne opnå et forlig med Danske Færger A/S, siger Thomas Bendtsen, der er administrerende direktør i Rønne Havn A/S.
Kravene vedrører restfinansieringen af de anlæg, som Danske Færger A/S har fået etableret og benyttet. Kravene omhandler også de tilhørende reetableringsforpligtelser.
Ifølge Retten På Bornholm så drejer sagen sig om:
”hvorvidt Danske Færger A/S er forpligtet til dels at betale restgælden på tre mellem parterne indgåede finansierings- og brugsaftaler, dels at foretage reetablering af anlæg omfattet af aftalerne og en i 1999 mellem parterne tilsvarende indgået (og bortset fra reetableringsforpligtelsen i øvrigt opfyldt og indfriet) finansierings- og brugsaftale.”
Hvornår Østre Landsret tager sagen op er endnu ikke fastsat.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




