Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Svensk færgerederi får bygget nye superfærger i Kina

Mandag 29. juni 2020 kl: 12:29
Share  


Af: Redaktionen

Svensk færgerederi får bygget nye superfærger i Kina
Byggeriet af Stena Lines to nye superfærger, der både er større og mere energieffektive end de tidligere færger, gik i gang i april og maj. (Fotografik: Stena Line)

Byggeriet af Stena Line’s to nye, store superfærger er skudt i gang i Kina, og færgerne ventes færdige i 2022. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 procent større og mere energieffektive end de tidligere færger. Rederiet har endnu ikke lagt sig fast på, hvilke ruter, der to nye færger skal betjene

De to færger, der nu er ved at blive bygget, forventes at blive leveret i 2022. De er de sidste to ud af fem færger i E-Flexer-serien, som Stena Line har bestilt hos søsterselskabet Stena RoRo, og som bliver bygget på CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. 


De første to færdigbyggede færger blev sat i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og forventes at blive sat i drift på Belfast-Liverpool-ruten i begyndelsen af 2021. 


De to nye og større færger bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 lanemeter sammenlignet med de første tre, som er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 procent flere kahytter og senge, 30 procent øget passagerkapacitet og yderligere 15 procent lastkapacitet. 


- På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europa’s gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden, siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.  


Stena Line moderniserer flåden
De fem færger i E-Flexer-serien, der er designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo, er blandt verdens mest moderne og effektive ro/pax-fartøjer og understøtter Stena Line’s ambition om at være førende inden for bæredygtig søfart.


Blandt de typiske kendetegn er:
  • Effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt
  • Op til 30 procent mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden takket være optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror
  • Alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt
  • De to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold. Elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden
  • Stena Lines skandinaviske arv er tydelig at se i valget af interiør, og designet er let og luftigt med flere store panoramavinduer

Ud over de fem nybyggede fartøjer i E-Flexer-modellen vil to eksisterende færger i flåden - Stena Lagan og Stena Mersey - blive forlænget med 36 meter og modificeret med effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt. I alt øger det lastkapaciteten med 30 procent og tilføjer i alt 75 kahytter. De to færger forventes at være tilbage i trafik i Stena Lines rutenetværk i 2021.


- Vi bygger videre på vores vellykkede ro/pax-koncept med en blanding af fragt og passagerer. Ved at modernisere og standardisere vores flåde sikrer vi, at en pålidelig drift på en endnu bedre måde kan understøtte og vokse sammen med vores kunder, siger Niclas Mårtensson.


Stena Line har endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter de to nye, større færger i modellen E-Flexer eller de to forlængende færger, Stena Lagan og Stena Mersey, kommer til at besejle.


Konstruktionen af ​​færgerne begyndte med en ”steel cutting-ceremoni” for de to færger 2. april og 29. maj i år i Weihai i Kina. Som følge af corona-situationen var kun site-teamet til stede ved ceremonien.


Om Stena Line:
  • Stena Line, der er verdens største privatejede færgerederi, råder over 36 fartøjer på 18 færgeruter i Nordeuropa
  • Stena Line indgår som andre færgerederier som en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa 
  • I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad
  • Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 16.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Værft i Skagen skipper skibe af sted
- Polsk politi anholder syv personer i sag om illegal cigaretproduktion og smugling
- Erhvervsstyrelsens øger kontrolindsatsen overfor ulovlige ordinære udbytteudlodninger
- Direktørskifte er på vej Hanstholm Havn på vej
- Toldstyrelsen har fået ny handelsdirektør
- Karlskrona kommer med på rute mellem Liepaja og Travemünde
- Transportkoncerner samarbejder om godstransport mellem Sverige og Benelux
- Havn i Vendsyssel sender strømforbruget ned
- Kunderne er blevet mere tilfredse med havnen i Aarhus
- Rekordmange er optaget på en maritim uddannelse
- Godsomsætningen gik tilbage i Østjyllands største havn
- Strandede søfolk får mulighed for at komme i land

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst