Kommentar fra DI Transport: Regel om farligt gods giver et farligt bøvl
Fredag 19. april 2013 kl: 10:19
Af: RedaktionenDI Transport mener, at reglerne bør laves om og følge EU-direktivet, så danske virksomheder har samme vilkår, som virksomhederne i vores nabolande. Havnevirksomhederne skal bruge deres tid og kræfter på det, de er sat i verden for og er gode til, frem for at overholde et regelsæt, der hverken giver mening eller øget sikkerhed. Det skriver Jakob Svane, DI Transport, i Ugens kommentar i DI Transports ugentlige nyhedsbrev
Siden år 2005 har de danske havnevirksomheder skullet registrere farligt gods og er blevet mødt med mærkværdige sikkerhedskrav. De danske risikoregler om farligt gods er blevet til efter en anbefaling fra Seest-udvalget efter ulykken på N.P. Johnsen's Fyrværkerifabrik. Men i EU's Seveso-direktiv om farligt gods er transport og midlertidig opbevaring undtaget fra reglerne. EU-reglerne er lavet for virksomheder, hvor de farlige stoffer anvendes i produktion og oplagres i længere tid, og hvor der er en reel risiko.
Der er ingen fortilfælde med ulykker i forbindelse med transport og kortvarig oplagring af farligt gods. De danske særregler for havnevirksomheder har derfor ingen saglig begrundelse. Til gengæld er de meget besværlige og dyre at efterkomme i praksis. Royal Arctic Logistics i Aalborg Havn har f.eks. fået krav om, at de skal bygge en betonbunker til 15 - 20 mio. kr., og at medarbejderne skal lave registreringer og beredskabsplaner om noget, som de reelt set ikke ved noget om. Virksomheden er nødt til at sende regningen videre til kunderne. Det samme gør sig gældende for andre havnevirksomheder.
DI estimerer, at regelsættet for farligt gods koster havnebranchen - og dermed samfundet - et trecifret millionbeløb, uden at der kommer nævneværdigt mere sikkerhed ud af det. Det er spild af penge og til skade for dansk konkurrenceevne.
DI Transport mener, at reglerne bør laves om og følge EU-direktivet, så danske virksomheder har samme vilkår, som virksomhederne i vores nabolande. Havnevirksomhederne skal bruge deres tid og kræfter på det, de er sat i verden for og er gode til, frem for at overholde et regelsæt, der hverken giver mening eller øget sikkerhed.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
- Øresundshavne nåede over en milliard svenske kroner i omsætning
- Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Høje skibe lægger til kaj i Esbjerg
- El-færge er sat i drift
- Fragtmængderne steg i maj