Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fredagsprofilen: Birgitte Juhl, direktør for Hanstholm Havn

Fredag 13. februar 2009 kl: 08:23
Af: Mikael Hansen

Fredagsprofilen: Birgitte Juhl, direktør for Hanstholm Havn

- Idéplanen for Hanstholm Havn er ambitiøs men ikke urealistisk, siger Birgitte Juhl

En ny meget omfattende idéplan for udbygningen af Hanstholm Havn blev for nylig præsenteret af havnedirektør Birgitte Juhl. Planen er meget ambitiøs om omfatter næsten en fordobling af både kajlængden og havnearealerne. Grundlaget i idéplanen er at forbedre vilkårene for fiskerihavnen ved at bygge et nyt havnebassin øst for det bestående til færger og godstrafik. Herudover rummer planen en stribe underprojekter med forbedringer og udbygning af stort set alle typer hjælpefaciliteter og servicefunktioner. Hanstholm er i forvejen førende indenfor bølgeenergi og vindkraft, og energiaspektet er integreret i planerne for havneudviklingen.

Jeres plan ser ud til at være meget omfattende. Er det realistisk at gennemføre planen?
Birgitte Juhl: - Vi har valgt at sætte overliggeren højt helt fra begyndelsen, og det er en meget ambitiøs plan, vi har fremlagt. Jeg vil dog mene, at planen i hovedtræk er realistisk, den lægger først og fremmest linjen for, hvordan udbygningen skal ske. Hanstholm Havn har potentialet på en lang række områder, og det vil vi gerne udnytte.

2008 har ikke lige været et succesår for færgedriften i Hanstholm. Hvad er baggrunden for jeres optimisme?
Birgitte Juhl: - Det er rigtigt, at færgenedlæggelsen har været et tilbageslag, men der er kræfter i gang for at oprette en konventionel færgerute mellem Hanstholm og Kristianssand i Norge. Hanstholm Havn og Thisted Kommune og kommunens erhvervsråd har fået udarbejdet en konsulentrapport, som peger på, at der er grundlag for en færgeforbindelse til netop Kristianssand. Thy Ferrieres arbejder lige nu på at oprette denne rute, og der er ingen tvivl om, at de har gang i en stor udfordring. Jeg er personligt fuld af beundring overfor det gå på mod, som man udviser fra deres side, og jeg håber virkeligt på, at det lykkes, både for Hanstholm Havns skyld men i særdeleshed også for hele områdets skyld.

Er en fiskerihavn og en færgehavn en god kombination?
Birgitte Juhl: - Vores idéplan bygger jo netop på at adskille fiskerihavnen og færgehavnen, og det er nok det vigtigste formål. Fiskerihavnen har brug for mere plads, fiskeskibene bliver større og større. Vores fiskerihavn er i øjeblikket vores største aktivitet, og den skal vi passe på og udvikle. Men vi har også et stort potentiale for både person- og godstransport fra Norge, Færøerne/Island og andre destinationer. Vi har en beliggenhed, der gør, at en lastbil kan køre til den dansk-tyske grænse i én køreperiode efter køre- og hviletidsreglerne, det kan man ikke gøre fra vores største konkurrent, Hirtshals Havn.

Hvor vil I skaffe pengene fra?
Birgitte Juhl: - Idéplanen kommer fra fire arbejdsgrupper, og de fortsætter arbejdet nu, og ét af emnerne er finansieringen. Vi arbejder med en kombination af offentlig og privat finansiering, og så vil vi søge støtte fra forskellige puljer og støtteordninger. Vi har indbygget vedvarende energi i planen. Bølger og vind har vi masser af, og vi vil gerne vende det til en fordel, så vi kan producere grøn energi af de kræfter, som vi ellers mest har problemer med. Vi er langt fremme med forsøg med bølgeenergi, og vi tror på at vi kan skaffe medfinansiering fra de statslige energipuljer. Men noget bliver da også rene offentlige infrastrukturinvesteringer, hvor vi håber, at staten vil gå ind i projektet sammen med kommunen.

Havneinvesteringer fyldte ikke meget i det netop vedtagne trafikforlig. Hvordan ser du på det
Birgitte Juhl: - Jeg er for det første glad for, at Hanstholm Havn er nævnt direkte i aftaleteksten. Vi har valgt at se det som et skulderklap, at rute 26/34, som forbinder Hanstholm med motorvejsnettet ved Herning, har fået 10 millioner kroner til at analysere forbedringer af vejforbindelsen. Vi har gang på gang påpeget behovet for en bedre vej, og det ser ud til at man har lyttet til det, selv om der stadig er langt til de praktiske forbedringer.



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Påske-effekt løftede passagertallet hos rederi
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst