Forsiden
      

DAF leverer ekstra miljø-venlige lastbiler

Lørdag 26. april 2008 kl: 07:51
Af: Jesper Christensen

DAF leverer ekstra miljø-venlige lastbiler
DAF har leveret de første CF og XF-lastbiler med EEV-motorsystemer.

En stor og en lille DAF med motor- og udstødningssystem, der lever op til kravene om at være ekstra miljøvenlige, er leveret til en skraldemand og et logistik-firma

DAF leverer ekstra miljø-venlige lastbiler
Den første DAF CF75 EEV er leveret til Roteb i Rotterdam.
Den hollandske lastbilproducent, DAF, har leveret de første lastbiler i CF- og XF105-serierne med EEV-dieselmotorer. EEV-modellerne (Enhanced Environmentally-friendly Vehicles) udleder ca. 50 procent færre sodpartikler i forhold til emissionsværdierne i Euro 5, der træder i kraft i 2009. Med EEV-dieselmotorerne har DAF opnået emissionsværdier, som man tidligere kun mente var mulige med gasmotorer. Den første DAF CF med EEV-motor blev leveret til Roteb i Rotterdam, mens Jan de Rijk Logistics i Roosendaal i Holland fik leveret den første XF105 med en EEV-motor.

Med tilsætning af AdBlue
Selvom emissionsstandarden i Euro 5 først træder i kraft i 2009, tilbyder DAF allerede nu et komplet udvalg af dieselmotorer, som lever op til de strengere emissionsværdier. Sammenlignet med Euro 1-standarden fra omkring 15 år siden udleder EEV -motorer ca. 75 procent færre nitrogenoxider og 94 procent færre partikler. Takket være en kombination af DAFs SCR-teknologi og et avanceret højtryksindsprøjtningssystem overholder PACCAR-motorerne, som er udviklet og produceret af DAF, de lave emissionsværdier i Euro 5 uden at anvende sodfilter, men altså med behov for tilsætning af AdBlue til udstødningssystemets SCR-katalysator

DAF ønsker emmissionsværdier frem for teknologi
Det er muligt at reducere partikelemissionerne yderligere med op til 50 procent til en værdi på ca. 0,015 gram/kWu ved at forsyne Euro 5-motorerne med et passivt sodfilter. Det er endda ca. 25 procent under EEV-standarden. Det betyder, at dieselmotoren er lige så ren som gasmotoren.
- Derfor er det efter vores mening uforståeligt, at visse kommuner og regioner insisterer på at bruge gasmotorer til offentlig transport eller offentlige renovationstjenester, siger Aad Goudriaan, direktør for DAF Trucks N.V., ved den officielle overdragelse af de første EEV-lastbiler i CF- og XF105-serierne.
- Vi mener, at myndighederne burde foreskrive emissionsniveauer frem for teknologi".

DAF leverer 9,2 liters PACCAR PR EEV-motoren med ydelser fra 250 til 360 hk i DAF CF75. 12,9 liters PACCAR MX EEV-motoren - med ydelser fra 360 til 510 hk - fås i CF85 og XF105. Desuden fås der en EEV-version af distributionslastbilen i LF-serien. Gennem en meget effektiv forbrændingsproces opnår LF45 på 160 hk de lave EEV-emissionsværdier uden et sodfilter.

Roteb
Roteb fra Rotterdam har den første CF med EEV, som anvendes til dagrenovation.
- Grundlaget for et sundt liv og et rent miljø er at tilbyde borgerne i Rotterdam arbejde og en ren by - og det er vores mission, siger Peter Witvliet, Fleet Manager hos Roteb.
- Derfor vælger vi den reneste teknologi på markedet uden at gå på kompromis med driftssikkerheden, når vi udskifter en lastbil. Desuden er vi konstant på udkig efter muligheder for at gøre vores flåde endnu mere miljøvenlig. Sidste år fik et stort antal af vores eksisterende DAF-lastbiler monteret sodfilter. Vi anser det som vores pligt over for offentligheden at vælge den reneste løsning.
Roteb, der beskæftiger mere end 5.000 medarbejdere, udfører forskellige opgaver, men er mest kendt for dagrenovation. I 2007 indsamlede Roteb 300.000 ton husholdningsaffald og rensede 170.000 kloakrør, og 25 procent af skraldet blev frasorteret til genbrug. Roteb har en flåde på 750 køretøjer, heraf 220 lastbiler.

Jan de Rijk Logistics
Den første DAF XF105 med EEV-motor blev leveret til Jan de Rijk Logistics i Roosendaal i regionen Brabant, Holland.
- Som international transportfirma vælger vi bevidst de renest mulige lastbiler, forklarer Sjel Wijngaards, Director Corporate Affairs for Jan de Rijk Logistics.
- Når vi køber nye lastbiler, går vi efter de modeller, der overholder emissionskravene i Euro 5, som først træder i kraft i 2009. Når EEV-motoren kan reducere emissionen af sodpartikler med halvdelen, er der tale om et vigtigt skridt mod et renere miljø, som Jan de Rijk Logistics også ønsker at medvirke til. Miljøet er også en vigtig del af "forretningsgrundlaget" hos Jan de Rijk Logistics, som modtog sin ISO 14001-certificering i 2006. Jan de Rijk Logistics er meget bevidst om sit ansvar overfor samfundet.
Virksomheden begyndte med international fragtkørsel og udvidede senere til aktiviteter indenfor forskellige former for logistik. Jan de Rijk Logistics har i dag udviklet sig til en af Europas førende logistikvirksomheder. Virksomheden har i dag 1.100 medarbejdere samt kontorer og lagerfaciliteter over hele Europa og en flåde på mere end 800 lastbiler.



Den første DAF XF105 EEV er leveret til Jan de Rijk Logistics i Roosendaal.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst