DSB aflyser flere tog
Tirsdag 11. juli 2006 kl: 10:46
Valget står mellem store forsinkelser eller aflysninger på grund af dårlige skinner og sproarbejde. DSB gør status over situationen(SPORSKIFTE) DSB har valget mellem at aflyse tog eller at køre med store forsinkelser, fordi flere samtidige sporarbejder begrænser sporkapaciteten.
På den mest trafikerede strækning mellem København og Høje Taastrup er der for øjeblikket kun ét spor at køre i. Det andet spor er optaget af sporarbejder. Det betyder, at et tog fra Høje Taastrup skal afvente et tog fra København, og det skal oven i købet passere et sporarbejde med stærkt nedsat hastighed. Derfor kan DSB i øjeblikket kun køre 3-4 tog i hver retning mod normalt 13 tog.
Sporarbejdet består i udskiftning af 12 kilometer skinner. Når det er overstået 30. juli, er det igen muligt at køre 180 km/t mellem København og Høje Taastrup, hvor hastigheden igennem længere tid har været sat ned til 80-120 km/t på grund af slitage i skinnerne.
Tager et tog ud
På Københavns Hovedbanegård lægger Banedanmark nye sporskifter. Det betyder, at DSB kun kan køre til fire af de otte spor, og at der hurtigt opstår kødannelser og deraf følgende forsinkelser.
DSB har derfor valgt, at det ene af de tre regionaltog i timen mellem Nivå og Københavns Lufthavn, Kastrup kun kører mellem Nivå og Østerport for at skabe tilstrækkelig kapacitet til, at den øvrige trafik på Københavns Hovedbanegård kan afvikles. Sporarbejdet på hovedbanegården fortsætter frem til 30. juli.
Nødkøreplan i Nordjylland
DSB har også problemer i Vendsyssel, hvor Banedanmark har beordret hastigheden sat ned til 80 km/t mellem Aalborg og Frederikshavn på tidspunkter, hvor temperaturen i skinnerne overstiger 40 grader. Høj varme øger risikoen for, at skinnerne giver sig, og ved at sætte hastigheden ned til 80 km/t bliver belastningen af sporet nedsat og risikoen for afsporinger mindre.
Frem til søndag 16. juli kører DSB efter en nødkøreplan i Vendsyssel med færre afgange, tog på andre minuttal og skifte i Aalborg for passagerer, der skal videre sydpå. I perioden 17. juli til 29. juli kører DSB efter nødkøreplanen i tidsrummet kl. 10 til 19 og efter den normale køreplan i de køligere morgen- og aftentimer.
Aflysninger af regionaltog
På Fyn og i Jylland er der mange kortere delstrækninger med slidte skinner, hvor det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at sætte hastigheden ned. Nogle steder helt ned til 30-40 km/t. Det betyder blandt andet forsinkelser i InterCity- og InterCityLyn-trafikken mod København og resulterer i kødannelser, når togene skal passere sporarbejdet mellem Københavns Hovedbanegård og Høje Taastrup.
I et forsøg på at skaffe mere sporkapacitet til de forsinkede InterCity- og InterCityLyn-tog i Jylland aflyser DSB regionaltogene mellem Fredericia og Århus mellem kl. 10 og kl. 16. Det betyder, at stationerne Hedensted, Brejning og Børkop bliver betjent med busser frem for tog.
- Vi genoptager den normale køreplan 30. juli, hvor sporarbejdet mellem København og Høje Taastrup er overstået. Og Banedanmark fortsætter indsatsen med at udskifte spor og ophæve hastighedsnedsættelser, og vi forventer, at det giver os en gradvist bedre regularitet i løbet af august og september, siger underdirektør og chef for Planlægning og Trafik i DSB, Ove Dahl Kristensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Flere bruger digitale billetløsninger
- Kundetilfredshed ligger stabilt på skinnerne
- Togselskab har kørt sit brand frem som bæredygtigt
- Investeringer fortsætter ad det rigtige spor
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Januar-kampagne solgte mange orange togbilletter