Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Hybridfærge skal sejle med sejl - rotorsejl

Fredag 15. november 2019 kl: 10:09
Share  


Af: Redaktionen

Færgerederiet Scandlines, der sejler på to ruter mellem Danmark og Tyskland, har sat gang i installationen af sejl - rotorsejl - på færgen »Copenhagen«, der tidligere er blevet bygget om til en hybridfærge. Det forberedende arbejde til installation af rotorsejl på »Copenhagen« blev afsluttet under det planlagte værftsophold her i efteråret

Installationen af rotorsejlet skal ske på skibsværftet Remontowa i Polen. Under opholdet fik færgen - ud over det regelmæssige klasseeftersyn af klassifikationsselskabet Lloyd’s Register - monteret et stålfundament og lagt kabler som forberedelse til installation af rotorsejl. Selve rotorsejlet installeres i andet kvartal næste år. Færgen har desuden fået en ny mast, da det bagerste toplys skal være placeret foran rotorsejlet.


Med beslutningen om at installere et rotorsejl på færgen bruger Scandlines den 100 år gamle Flettner-rotorteknologi, og investerer dermed i miljøvenlig vindkraftteknologi. Norsepowers rotorsejlsløsning er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Rotorsejlet er en 30 meter høj roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Ved at installere et rotorsejl kan Scandlines reducere CO2-udledningen fra hybridfærgen M/F Copenhagen med fire til fem procent.


Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet. Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.

Færgen har fået monteret en ny stopfender agter i styrbordssiden, så den kan bruge et alternativt leje i Rostock, hvis Scandlines’ sædvanlige leje skulle være optaget. Desuden fik færgens closed-loop-scrubber, der vasker mindst 90 procent af svovl og sodpartikler ud af færgens udstødning, en overhaling. Også færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger.


- Vi kom i mål med de mange opgaver, der skulle løses under værftsopholdet, så vi kan opretholde vores stabile og pålidelige drift, og færgen er klar til at få installeret rotorsejlet i andet kvartal 2020, siger Fini Alsted Hansen, der erTechnical Superintendent hos Scandlines.


Færgen »Copenhagen« blev indsat i 2016.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn i Thy havde et godt år i 2019
- Flere søger ind på de maritime uddannelser
- Rederiorganisation har fået ny vice-administrerende direktør
- Skibsfarten genoptager internationalt klimasamarbejde
- Multiplads på Djursland-havn har plads til mange ting
- Dansk værft vinder udbud om miljøskibe
- Gående og cyklende kan komme gratis ud at sejle på 53 færgeruter
- Søsterskibe kommer til at krydse hianden på Østersøen
- Hurtigfærge med en fortid på Kattegat skifter fra norsk til tysk rederi
- Rederi styrker sit fokus på fragt
- Corona-situationen får færgerederi til at fyre 650 medarbejdere
- Svensk færgerederi får bygget nye superfærger i Kina

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst