Punktlighed på kystbanen er i fokus
Tirsdag 10. september 2019 kl: 11:07
Af: RedaktionenTransportminister Benny Engelbrecht (S) har på et møde med en række nordsjællandske borgmestre og regionsrådsformanden fortalt, at han vil undersøge, om samarbejdet med svenskerne kan forbedres, så de mange forsinkelser fra Sverige nedbringes til gavn for passagererne på Kystbanen. Derudover vil han se nærmere på, om det også i fremtiden vil være muligt at køre tog mellem Kystbanen og Københavns Lufthavn, uden at det går ud over punktligheden
Kystbanen langs Nordsjællands østkyst er trafikalt forbundet med Sverige, og der er i den seneste tid sket en stigning i antallet af forsinkelser fra Sverige til gene for de danske passagerer. Derfor mener transportminister Benny Engelbrecht (S), at der skal være fokus på, hvordan samarbejdet mellem de danske og svenske parter fungerer optimalt.
- Punktligheden på Kystbanen har faktisk været stigende over årene, men der er fortsat episoder, hvor nedbrud og forsinkelser gør det svært at være pendler på strækningen. Det skyldes ikke mindst en stigende påvirkning fra svensk side i den seneste periode, og derfor vil jeg gerne have undersøgt, om der er ting i samarbejdet over Øresund, som vi kan forbedre, siger transportministeren.
Selvom det politisk er besluttet at koble Kystbanen og Øresundstrafikken fra hinanden, mener Benny Engelbrecht, at det også skal undersøges, om det i fremtiden er nødvendigt fuldstændigt at afskære Kystbanen fra Københavns Lufthavn. En sådan undersøgelse vil også omfatte en vurdering af effekten på Kystbanens punktlighed, således der er klarhed over mulighederne, mens også de mulige negative konsekvenser af fortsatte afgange til lufthavnen.
- Jeg vil bede mit ministerium se nærmere på, om det er muligt, at Kystbanen også i fremtiden kan have en grad af sammenbinding med Københavns Lufthavn. Hvis det er tilfældet, må vi så sammen tage stilling til, om det er noget, vi ønsker - også selvom det alt andet lige vil øge risikoen for, at forsinkelser fra andre togsystemer påvirker Kystbanen, siger Benny Engelbrecht.
Mødet, der fandt sted i Transport- og Boligministeriet, havde deltagelse af borgmestrene fra Helsingør, Fredensborg, Hørsholm og Lyngby-Taarbæk samt Regionsrådsformanden for Region Hovedstaden.
Om punktlighedsudviklingen på Kystbanen i procent (2016-2019):
- Kundepunktlighed 2016: 71,2
- Kundepunktlighed 2017: 75,4
- Kundepunktlighed 2018: 77,1
- Kundepunktlighed 2019: 78,2 *
(Kilde: Transportministeriet)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 2023 blev et tilfredsstillende år for Metroselskabet
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Bus- og togoperatør går kollektiv
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Fredag 12. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Bane i Odsherred skal renoveres og have nye sveller
- Aarhus Kommune vil nedlægge letbanestop med få passagerer
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Hvordan binder vi Danmark bedre sammen?
- Fjernbusterminal åbner i København 6. juni
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |