Rederiorganisation støtter international fond for skibsfartens klimaambitioner
Torsdag 20. juni 2019 kl: 14:01
Af: RedaktionenDanske Rederier støtter oprettelsen af en industrifinansieret global klimafond til forskning- og udvikling. Fonden skal hjælpe rederierne med at nå FN’s Søfartsorganisation, IMO’s klimamål
FN’s Søfartsorganisation, IMO, har sat sig som mål, at skibenes udledning af drivhusgasser som minimum være halveret i 2050 sammenlignet med i dag. Hvis målene skal blive en realitet, så skal der flere midler til forskning og udvikling.
- Det er nødvendigt at sikre flere midler til udvikling af grønnere teknologier, hvis vi forsat vil være en af verdens førende søfartsnationer. Det må vi som branche være med til at løfte, og derfor er vi varme fortalere for, at der oprettes en global klimafond, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning hos Danske Rederier.
Skifte til bæredygtig skibsfart
Flere store shippingorganisationer diskuterer mulighederne i en global industrifinansieret klimafond. Danske Rederier bakker kraftigt op om, at alle gode kræfter samles, så branchen kan sætte fart på skiftet til en bæredygtig skibsfart.
- Det er meget ambitiøse klimamål, vi har sat. Og for at nå dem, har vi brug for løsninger, vi endnu ikke kender. Skibe lever i 25-30 år, så vi har travlt, hvis vi skal nå målet inden 2050. Vi bør derfor alle sammen afsætte flere penge til forskning og udvikling af nye teknologier, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.
Rederierne og brancheorganisationerne skal selv finansiere fonden, der skal komplementere den offentligt støttede forskning.
Interesserede kan læse mere om forslaget om fonden og andre klimamæssige tiltag i Danske Rederiers klimapolitik her:
Interesserede kan læse mere om forslaget om fonden og andre klimamæssige tiltag i Danske Rederiers klimapolitik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |