Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Femern-forbindelse vil styrke Københavns Lufthavns konkurrencekraft

Onsdag 18. april 2018 kl: 08:56
Af: Redaktionen

Når Femern-tunnelen efter de nuværende planer åbner i 2028, kan man rejse væsentligt hurtigere mellem Østdanmark og Tyskland. Den 18 kilometer lange sænketunnel vil være verdens længste, og gøre det muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog - og 10 minutter i bil. Det er markant hurtigere end det i dag tager at komme det samme stykke med færge. Dermed kan forbindelsen under vandet mellem Danmark og Tyskland styrke danske trafik-knudepunkter - eksempelvis og Københavns Lufthavn, som forventer, at forbindelsen vil give lufthavnen et større opland og yderligere styrke konkurrencekraften

- De to forrige forbindelser over Storebælt og Øresund har gjort Danmark rigere og bedre forbundet, og det har vi i høj grad mærket i Københavns Lufthavn. Vi tror, at vores rolle som Nordeuropas vigtigste lufthavn vil blive yderligere styrket, når Femern-forbindelsen åbner, siger Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.


Københavns Lufthavn lancerede i 2014 en ambitiøs udbygningsplan, der skal cementere lufthavnens rolle som én af Nordeuropas vigtigste lufthavne med et årligt passagerantal på 40 millioner.


Som led i vækstplanerne åbner lufthavnen til sommer et 300.000 kvadratmeter (30 hektar) stort erhvervsområde, der skal fordoble luftfragtkapaciteten fra 500.000 ton til 1.000.000 ton om året. Det er især øget luftfragt, som Peter Krogsgaard ser som én af de vigtigste gevinster ved Femern-forbindelsen.


- Luftfragt er en vigtig del af vores forretning, og noget vi bruger rigtig mange kræfter på at udvikle. De fleste af vores passagerer bemærker det ikke, men mængden af gods, vi kan tiltrække har meget stor betydning for, hvilke almindelige passagerruter vi kan tiltrække, siger Peter Krogsgaard.


Luftfragt gør det mere attraktivt for luftfartselskaberne at flyve de lange, interkontinentale ruter, fordi godset gør det rentabelt at flyve langt - også med færre passagerer. For luftfartselskaberne kan luftfragt udgøre omkring 10-20 procent af omsætningen på en flyvning.


Langt størstedelen af verdens gods fragtes med skib, tog og lastbiler, men værdien af det, der sendes med fly, er typisk meget høj.
Målt på mængder udgør luftfragt kun omkring én procent af eksporten, men omkring 30-35 procent af værdien. Det er typisk dyre varer som medicin, maskindele, der bliver transporteret som såkaldt "belly cargo" - altså fragt der ligger i flyets "mave" - men også fødevarer, blomster, skind og tøj bliver ofte fragtet med fly.


- Denne type varer er én af grundene til, at man fra København kan flyve direkte til 36 interkontinentale destinationer, uden at skulle skifte fly. Vi er i forvejen Skandinaviens passagerhub. Nu vil vi have den samme position som fragthub, og Femern-forbindelsen giver os meget stærke kort på hånden i konkurrencen, siger Peter Krogsgaard.


Det er blandt andet e-handels-virksomheder, der har brug for en optimal infrastruktur, som Københavns Lufthavn vil forsøge at tiltrække med den nye Airport Business Park.
Øresunds-forbindelsen gjorde Københavns Lufthavn til den foretrukne lufthavn for Sydsverige. Hos Københavns Lufthavn forventer man, at Femern-forbindelsen vil gøre det muligt at erobre markedsandel fra Nordtyskland også.


- Femern-forbindelsen vil styrke vores position over for andre fragtlufthavne i Europa. Når man ikke længere skal bruge en time på færgen, så ændrer hele landkortet sig jo. For mange nordtyske virksomheder vil det med Femern-tunnelen bedre kunne betale sig at sende deres varer til Københavns Lufthavn, der jo ligger lige ud til motorvejen, siger Peter Krogsgaard.


Han peger på, at der for mange virksomheder i Nordtyskland vil være kortere til København end til de konkurrerende fragtlufthavne i Bruxelles, Leipzig og München.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst