DEBAT:
Nu skal de helt unge i hele landet i gang med at tigge forældrene om at få rådighed over en bil fra de er fyldt 17 år. Det synes regeringen. Det er løsningen for de helt unge på det problem, at kollektiv trafikbetjening i yderområderne er blevet udsultet og gjort dyrere over en årrække og brug af biler blevet billigere. Det skriver Poul Kattler, der er forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik, i en kommentar til SVM-Regeringens udspil om landistrikterne
Poul Kattler skriver videre:
Det er er i henhold til Rådet for Sikker Trafik ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade de helt unge sidde alene bag rattet. Rådet for Bæredygtig Trafik mener, at det er mobilitetsmæssigt uforsvarligt at vænne de unge til brug af biler i en periode af deres liv, hvor det er vigtigt at gøre sig fortrolig med kollektiv transport og cykler. Nu kan de unge effektivt lære, at bilen er det eneste transportmiddel, der gælder.
Samtidig kan de berørte kommuner i yderområderne fjerne sig fra det samfundsmæssige ansvar om at give rimelig mobilitet for alle borgere, også de, der ikke kan eller vil bruge privatbiler. Man kan frygte at vigtige bus og lokalbane-linier kan nedprioriteres endnu mere.
Busser uden en fast køreplan, såkaldte ”bus-på-bestilling”, kan i yderområderne være interessant, men forekommer ikke at kunne give faste pendlere en tryg og rettidig hverdag med kollektiv transport.
I stedet bør det sikres som et gode for alle danske borgere, at der er adgang til mobilitet, for nogle gerne i kombination med cykler / elcykler til knudepunkter ved hovedlandeveje, hvor der til gengæld kører busser fra klokken 6 - 23 i et hyppigt mønster (og mindst en gang i timen) - og at disse knudepunkter er trygge og gode til ventetid, til cykel-parkering og sæt-folk-af funktioner ved samkørsel.
Regeringens nedsatte ekspertudvalg barsler sidst på året med en rapport. Den er vi kommet i forkøbet med i en rapport om bedre kollektiv mobilitet for alle, en rapport, der blev præsenteret ved Trafikdage i Aalborg tirsdag 20. august.
Den rapport, som Poul Kattler nævner, kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Bustransporten er gratis til valgsteder på Fyn
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Transportpakke skal åbne for højhastighedsbaner
- Investeringsplan har mange spændende elementer for udvikling af luftfarten
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- Flexbus-virksomhed i Næstved er gået konkurs
- Afskaffelse af modregning får flere ældre til at blive på arbejdsmarkedet
- Region udbygger den regionale bus- og banebetjening
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
Skriv din kommentar:
Unge på 17 år: Glem bus, tog og cykler - tag bilen!
Torsdag 22. august 2024 kl: 11:08
Af: RedaktionenNu skal de helt unge i hele landet i gang med at tigge forældrene om at få rådighed over en bil fra de er fyldt 17 år. Det synes regeringen. Det er løsningen for de helt unge på det problem, at kollektiv trafikbetjening i yderområderne er blevet udsultet og gjort dyrere over en årrække og brug af biler blevet billigere. Det skriver Poul Kattler, der er forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik, i en kommentar til SVM-Regeringens udspil om landistrikterne
Poul Kattler skriver videre:
Det er er i henhold til Rådet for Sikker Trafik ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade de helt unge sidde alene bag rattet. Rådet for Bæredygtig Trafik mener, at det er mobilitetsmæssigt uforsvarligt at vænne de unge til brug af biler i en periode af deres liv, hvor det er vigtigt at gøre sig fortrolig med kollektiv transport og cykler. Nu kan de unge effektivt lære, at bilen er det eneste transportmiddel, der gælder.
Samtidig kan de berørte kommuner i yderområderne fjerne sig fra det samfundsmæssige ansvar om at give rimelig mobilitet for alle borgere, også de, der ikke kan eller vil bruge privatbiler. Man kan frygte at vigtige bus og lokalbane-linier kan nedprioriteres endnu mere.
Busser uden en fast køreplan, såkaldte ”bus-på-bestilling”, kan i yderområderne være interessant, men forekommer ikke at kunne give faste pendlere en tryg og rettidig hverdag med kollektiv transport.
I stedet bør det sikres som et gode for alle danske borgere, at der er adgang til mobilitet, for nogle gerne i kombination med cykler / elcykler til knudepunkter ved hovedlandeveje, hvor der til gengæld kører busser fra klokken 6 - 23 i et hyppigt mønster (og mindst en gang i timen) - og at disse knudepunkter er trygge og gode til ventetid, til cykel-parkering og sæt-folk-af funktioner ved samkørsel.
Regeringens nedsatte ekspertudvalg barsler sidst på året med en rapport. Den er vi kommet i forkøbet med i en rapport om bedre kollektiv mobilitet for alle, en rapport, der blev præsenteret ved Trafikdage i Aalborg tirsdag 20. august.
Den rapport, som Poul Kattler nævner, kan hentes her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Bustransporten er gratis til valgsteder på Fyn
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Transportpakke skal åbne for højhastighedsbaner
- Investeringsplan har mange spændende elementer for udvikling af luftfarten
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- Flexbus-virksomhed i Næstved er gået konkurs
- Afskaffelse af modregning får flere ældre til at blive på arbejdsmarkedet
- Region udbygger den regionale bus- og banebetjening
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





