Vognmand fra Himmerland bruger færre heste til køerne
Onsdag 5. juni 2024 kl: 12:30
Af: Redaktionen![Vognmand fra Himmerland bruger færre heste til køerne](/nonsec/NPIX/2024/6/1-suldrup.jpg)
Vognmand Martin Pedersen, der driver Sønderup-Suldrup Vognmandsforretning i Suldrup i Himmerland omkring 25 km syd for Aalborg, var indstillet på at investere i en ny Scania 460 R som trækkraft i et nyt fem-akslet vogntog til transport af kreaturer. Efter en snak med Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm i Aalborg endte han med at vælge en tre-akslet lastbil med 420 heste under førerhuset til at trække læsset med køer og andre kreaturer i stedet for en med 460 heste
- Vi havde en god snak om hestekræfter, drejningsmoment, brændstoføkonomi, bagtøjsudveksling mm. Og Martins konklusion blev, at Scania'en i kunne nøjes med være en 420’er, siger Peter Munkholm.
Han peger på, at Scania's nye Super-drivliner med opdaterede motorer, nye gearkasser og nye bagtøjer, der blev introduceret på markedet for et par år siden, byder på højere drejningsmomenter, lavere brændstofforbrug og mere effektiv kraftoverføring.
- Så trods færre hestekræfter er Super-modellerne mere effektive end deres forgængere, forklarer Peter Munkholm.
Martin Pedersens nye tre-akslede Scania 420 R-forvogn er specificeret som en B6x2*4 med løftbar og styrbar bogieaksel bag trækakslen af hensyn til manøvreevnen ude hos kunderne, hvor den så kan vende uden at rive gårdspladserne op. Og med en to-akslet påhængsvogn kommer den let og smidigt omkring.
Kreaturopbygningen har Martin Pedersen stået for. Den kommer fra Finkl i Bissingen mellem Stuttgart og München i Tyskland. Det er også Finkl, der har bygget påhængsvognen samt stået for maling af hele trækket.
Sønderup-Suldrup Vognmandsforretnings nye Scania 420 R kommer til at køre ca. 100.000 kilometer om året, og Martin Pedersen har valgt at tegne en såkaldt Drivline+ serviceaftale inklusiv udvidet drivlinegaranti på bilen.
![](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/cms/2-suldrup.jpg)
![Klik venligst](https://www.transportnyhederne.dk/nonsec/npix/Banner/nyhedsmail-bestilling(8).jpg)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
![](/images/print.gif)
- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |