Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Jernbaneopertør ser på Hirtshals som udgangspunkt for banetransport

Tirsdag 13. februar 2024 kl: 11:10
Af: Redaktionen

Jernbaneopertør ser på Hirtshals som udgangspunkt for banetransport
Kombiterminalen i Hirtshals blev anlagt i 2015, hvor billedet er taget. Siden har det været småt med godstransportaktiviteter med banen. (Foto: Jesper Christensen)

Jenbaneoperatøren DB Cargo, der er et selskab under Deutsche Bahn, har ifølge Transportmagasinet planer om at få mere af godstransporten til og fra Hirtshals til at køre på skinner. Da kombiterminalen i Hirtshals blev anlagt og åbnet i 2015 var selskabet et af dem, der var på sporet uden, at de gav signal til afgang. Problemer med kapaciteten på den et-sporede bane mellem Hirtshals og Hjørring - og mellem Hjørring og Aalborg - var blandt årsagerne

Siden 2015 har baneaktiviteterne på kombiterminalen i Hirtshals været begrænsene. Pladsen bliver i dag først og fremmest brugt til parkering af sættevogne.


Ifølge Transportmagasinet vil DB Cargo gennemføre en prøvekørsel 3. maj med håb om, at der kan blive tale om fem ugentlige afgange til og fra Hirtshals, hvor færger fra først og fremmest Norge fragter mange trailere. Samlet passerer omkring 200.000 lastbiltrailere gennem Hirtshals i løbet af et år.


Udfordringerne med kapaciteten er siden 2015 blevet lidt mindre. Dels har Nordjyske Jernbane anlagt et krydsningssport, og dels har Banedanmark forlænget et sidesport i Hjørring med 700 meter for at give mere plads til rangering af lokomotiver. Sidesporet skal efter planen åbne i år.


En tredie udfordring for godstransporten til og fra Hirtshals er, at banen i Vendsyssel ikke står over for en elektrificering. Investeringen i elektrificering af jernbanen i Vendsyssel - både den statslige mellem Aalborg - Hjørring og Frederikshavn og den regionale mellem Hjørring og Hirtshals - vurderes til ikke at være økonomisk rentabel.


Banestrækningen mellem Aalborg og Hirtshals er udlagt som en del af den transeuropæiske transportkorridor Ten-T, der prioriterer både vejnet og jernbane højt.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst