Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerhåndteringen i Københavns containerterminal kører fossilfri

Mandag 27. november 2023 kl: 11:24
Af: Redaktionen

Containerhåndteringen i Københavns containerterminal kører fossilfri
(Foto: Copenhagen Malmö Port)

Copenhagen Malmö Port - CMP - indfaser fossilfrit brændstof på containerterminalen i København. Ved at erstattet almindelig dieselolie med HVO100-biodiesel tager CMP et skridt mod CO2-neutralitet og fossilfri containerhåndtering i København. CMP stræber efter at være CO2-neutral, hvad angår fossil CO2 i egen drift i 2025, og klimapositiv i 2040

CMP indfaser fra november i år gradvist HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) til maskinerne på containerterminalen, hvor de store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer i dag kører på el fra vedvarende energikilder.


I første omgang er det havnens nye terminaltraktorer samt baglands- og gaffeltrucks, der får hældt HVO100-diesel i tankene. Dermed forventer CMP at kunne reducere de fossile dieselforbrug med ca. 60.000 liter per år, hvilket modsvarer en reduktion på ca. 130 ton CO2 årligt. 


I april bestilte CMP nye Straddle Carriers med en batteri-hybrid drivlinje. Når de gradvist sættes i drift, vil de også køre på HVO100. I 2025 flytter containerterminalen i København til Ydre Nordhavn, og CMP forventer da, at al fossilt brændstof er udfaset på samtlige terminaler.


- Den grønne omstilling af CMP’s drift er ikke noget, vi kun planlægger for i fremtiden - det sker allerede. Og indfasningen af HVO100 på containerterminalen i København er et vigtigt og naturligt skridt i vores bestræbelser på at være en af verdens mest bæredygtige havne. CMP har allerede reduceret CO2-udleninger med 57 procent siden 2020 og vi forventer at nå målet om CO2-neutralitet i 2025, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er COO hos Copenhagen Malmö Port.


- Indfasningen af HVO100 følger udskiftningen af CMP’s maskiner og medfører også, at CMP kan understøtte vores kunders efterspørgsel efter fossilfri og CO2-neutrale transportkæder, siger han videre.


I Malmö har CMP indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 ton CO2 på årsbasis.


I årene 2020 - 2022 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 57 procent. Dette modsvarer en reduktion med, hvad der svarer til 1.231 ton CO2.












Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Beregner fra færgeselskab viser fordele ved færgen
- Stykgodshavn har også plads til stort billeddiagnostisk udstyr
- Øresundshavn skal have ny havnechef
- Færgerederi vinder bæredygtighedspris med lavere energiforbrug
- Søfartsstyrelsen har offentliggjort nye gebyrtakster
- Nye tiltag skal forebygge mobning og chikane på danske skibe
- EU's politikere indgår aftale om bekæmpelse af forurening fra skibe
- Rederidirektør forlader sin post efter to et halvt år
- Havn i Thy bliver tilknytningshavn for serviceskibe til vindmølleparker
- Afskaffelse af DIS-ordning vil være en katastrofe for dansk skibsfart
- Der ligger et skattepotentiale på 1,1 milliarder kroner
- Regeringen har modtaget anbefalinger om fremtidens erhvervsstøtte

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst