Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation reagerer på bødepraksis i miljøzonerne

Tirsdag 7. november 2023 kl: 13:55
Af: Redaktionen

Sund & Bælt, som står den digitale håndhævelse i miljøzonerne, har kun adgang til motorregistre i et begrænset antal lande. Derfor kan udenlandske køretøjer køre i miljøzonerne i landets fem største byer stort set uden risiko for at få en bøde, selvom de ikke lever op til miljøkravene. Det får vognmandsorganisationen DTL til at reagere, da Sund & Bælt er udset til at stå for opkrævningen af den kommende kilometerbaserede og CO2-afhængige vejskat, som bliver indført fra januar 2025

Miljøstyrelsen har over for DTL's medlemsblad, DTL-Magasinet Danske Vogmænd, oplyst, at det ikke er alle lande, hvor Sund & Bælt har adgang til registre med køretøjs- og ejeroplysninger. Dermed er der udenlandske køretøjer, hvor de danske miljøzoneregler ikke kan håndhæves, når de er baseret på digitale kontrol via opstillede kameraer med systemer til nummerpladeaflæsning. 


Miljøstyrelsen oplyser i den forbindelse, at politiet også har mulighed for at udføre kontrol i miljøzonerne. 


Oplysningerne om de manglende bødeudstedelser til udenlandske køretøjer, hvis de kører i miljøzonerne uden at leve op til miljøkravene, får DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard til at reagere.


- Vi har det nu sort på hvidt, at danske myndigheder fraviger reglerne og ikke udsteder bøder til køretøjer fra en række lande, mens reglerne gælder for alle os andre, både danske borgere og vognmænd. Man siger reelt til folk bag rattet i udenlandske køretøjer: Gør, som I vil, det er konsekvensfrit. siger Erik Østergaard, som mener, at oplysningerne fra Miljøstyrelsen underminerer forklaringerne fra officielt hold om opkrævningen af den kommende kilometerbaserede og CO2-afhængige vejskat i Danmark fra 1. januar 2025. 


- Det her skyder en kæmpe pil igennem de gentagne forsikringer, vi har fået om, at man fra politisk hold er opmærksom på problematikken omkring den digitale kontrol i forbindelse med vejafgiften og faren for, at udenlandske køretøjer ikke kommer til at betale, siger Erik Østergaard.


Han fremhæver, at transportminister Thomas Danielsen (V) blandt andet har forklaret, at Sund & Bælt via adgang til EUCARIS (EU-informationsudvekslingssystem med oplysninger om køretøjer og kørekort) kan udstede bøder til udenlandske køretøjer, der ikke betaler. 


- Hvorfor kan de så ikke, når det gælder miljøzonebøder, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- De ansvarlige politikere er i den grad blevet udstillet, og vi kommer til at kræve nogle meget klare svar på, hvad de har tænkt sig at stille op med den her skandale, som har været bebudet, før blækket overhovedet blev tørt på vedtagelsen af lovforslaget om vejafgiften.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
- Bestanden er steget med 1,1 procent
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Antallet af nyregistreringer faldt med 4,8 proncet i årets første fire måneder
- Antallet af nyregistreringer faldt med 12,4 procent
- Toldere og politi fandt 27.400 cigaretter i førerhus og lastrum på tyrkisk vogntog
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst