Færge uden udslip bygger på en investering på 80 millioner euro
Torsdag 2. november 2023 kl: 15:41
Af: Redaktionen
Færgerederiets nye emissionsfri færge, der fra 2025 skal sejle mellem Rødby og Puttgarten, tager form på skibsværftet Cemre i Tyrkiet. Alle 36 sektioner, som den nye zero direct emissions-færge består af, er svejset sammen med undtagelse af broen, der placeres midt i skibet
Scandlines’ nye zero direct emissions færge - PR24 - der er en fragtfærge, som efter planen skal indsættes på Rødby-Puttgarden i 2024, er blevet grundet, og de forskellige rum bliver efterhånden fyldt med udstyr.
Da PR24 også skal kunne sejle som hybridfærge, er der installeret tre GenSets (en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion) fra producenten MTU.
Verdens hidtil største litium-ion-batteri-installation på 10 MWh fra den schweiziske producent, Leclanché, installeres derimod først, umiddelbart inden færgen afleveres.
Det 8,6 m høje ladetårn, der skal være ladeleddet mellem landstrømmen og færgen og er udviklet af det tyske firma Stemmann-Technik, er ved at være klar til montering på molekanten ved Leje 3 i Rødbyhavn.
Systemet gemmer færgens seneste position, og det forventes derfor, at der ved hvert anløb kun skal mindre tilpasninger af ladepladens position til. Systemet kan kompensere for vanstandsændringer og færgens bevægelser.
Når færgen nærmer sig færgelejet, aktiveres ladestationen, tårnets låge åbner sig automatisk, og ladepladen kører ud. Når færgen er på plads i lejet, forbindes ladepladen i løbet af højst 15 sekunder med enheden ombord på skibet, og opladningen af batterierne starter.
Efter opladning ruller lågen ned igen, så komponenterne beskyttes mod påvirkninger udefra.
Transformer, kontrol- og koblingsudstyr er i dag på plads ved færgelejet i Rødbyhavn, og snart kommer også ladetårnet til den nye færge.
Om den nye emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Designdybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 lanemeter) Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 16/10 knob
- Overfartstid: 45 minutter (fra 2025) Batterisystem: 10 MWh
- Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025) Direkte emissioner under overfarten: 0 Investering: 80 millioner euro
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |