TESTKØRSEL AF DAF XG+ 480:
.jpg)
Det er tydeligt at se, at DAF som den hidtil eneste lastbilproducent udnytter de seneste EU-rammer for, hvor store lastbiler må være. Førerhuset er ekstra langt.
Som vi har fortalt flere gange havde vi tirsdag i denne uge mulighed for at få en DAF XG+ med en 480 hk stor motor mellem hænderne. Testturen var på godt 150 kilometer fra Kolding og nordpå med Randers som vendepunkt og Aarhus som slutmål. Det var en tur gennem regn, men hvor man som chauffør måske nok kunne komme i tanker om en gammel film fra 1952 med Gene Kelly - Singin' in the Rain. For selvom det regnede uden for DAF'en, var der lunt og tørvejr i førerhuset - og bestemt ikke snævert, som i Sørens sneglehus i sangen om Mariehønen Evigglad
... og vi behøvede heller ikke at slå bankeslag på førerhusets blanke tag. Dels var taget oppe i knap fire meters højde, dels var døren ind i tørvejret åben, så det var blot at træde de fire trin op og sætte sig i sædet.

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Forståeligt nok er DAF en chaufførfavorit
Torsdag 5. oktober 2023 kl: 13:39
Af: Redaktionen.jpg)
Det er tydeligt at se, at DAF som den hidtil eneste lastbilproducent udnytter de seneste EU-rammer for, hvor store lastbiler må være. Førerhuset er ekstra langt.
Som vi har fortalt flere gange havde vi tirsdag i denne uge mulighed for at få en DAF XG+ med en 480 hk stor motor mellem hænderne. Testturen var på godt 150 kilometer fra Kolding og nordpå med Randers som vendepunkt og Aarhus som slutmål. Det var en tur gennem regn, men hvor man som chauffør måske nok kunne komme i tanker om en gammel film fra 1952 med Gene Kelly - Singin' in the Rain. For selvom det regnede uden for DAF'en, var der lunt og tørvejr i førerhuset - og bestemt ikke snævert, som i Sørens sneglehus i sangen om Mariehønen Evigglad
... og vi behøvede heller ikke at slå bankeslag på førerhusets blanke tag. Dels var taget oppe i knap fire meters højde, dels var døren ind i tørvejret åben, så det var blot at træde de fire trin op og sætte sig i sædet.

Der er fire trin op i til førerhuset, hvor der er masser af plads.
Førerhuset i en XG+ er stort - meget stort. Køjen er blevet til en seng, og skabene er blevet til garderobeskabe.
Bag rattet var der også god plads. Sædet havde mange indstillingsmuligheder, så det var nemt at finde en god siddestilling. Rattet var også let at indstille. DAF har valgt at placere udløserknappen nede ved venstre fod, så man kan holde begge hænder på rattet, hvis man lige vil justere ratindstillingen under kørslen med fuld kontrol over kursen fremad.
Her vil vi godt fremhæve, at rattet ikke skyggede for instrumentbordet.
Nå, vi fik spændt sikkerhedsselen, tjekket udsynet i kameraspejlene, startet motoren og trådt på bremsen, så vi kunne få sat bilen i gear ved at dreje gearvælgeren fremad fra position "N" til position "D". Skal man bakke, skal gearvælgeren bagud. Det er også i armen med gearvælgeren, at man finder motorbremsen, der er ganske effektiv.
Klar til at køre - så var det blot at træde på speederen, så vogntoget med sine 40 ton totalvægt med lave motoromdrejninger kunne køre ud fra DAF i Kolding, gennem industrikvarteret og ud på motorvej E45 og nordpå til vejle.

Bag rattet var der også god plads. Sædet havde mange indstillingsmuligheder, så det var nemt at finde en god siddestilling. Rattet var også let at indstille. DAF har valgt at placere udløserknappen nede ved venstre fod, så man kan holde begge hænder på rattet, hvis man lige vil justere ratindstillingen under kørslen med fuld kontrol over kursen fremad.

Førerpladsen er godt indrettet. Betjeningsknapperne er inden for rækkevidde, og rattet behøver ikke at skygge for instrumenterne.
Nå, vi fik spændt sikkerhedsselen, tjekket udsynet i kameraspejlene, startet motoren og trådt på bremsen, så vi kunne få sat bilen i gear ved at dreje gearvælgeren fremad fra position "N" til position "D". Skal man bakke, skal gearvælgeren bagud. Det er også i armen med gearvælgeren, at man finder motorbremsen, der er ganske effektiv.
Klar til at køre - så var det blot at træde på speederen, så vogntoget med sine 40 ton totalvægt med lave motoromdrejninger kunne køre ud fra DAF i Kolding, gennem industrikvarteret og ud på motorvej E45 og nordpå til vejle.

DAF leverer sine lastbiler enten med et håndbremsehåndtag, som nogle - inklusiv os her på transportnyhederne.dk - vil foretrække, eller med en elektrisk knap.
Det funker bare. DAF'en udstråler gedigen kvalitet og finish i top. Motor og gearkasse - en 12 trins TraXon fra ZF - spillede godt sammen med resten af drivlinen, så vi ude på motorvejen kunne kolde 80 km/t med med 1.000 omdrejninger pr. minut.


Udsynet i "spejlene" er helt i top. Med et enkelt blik og uden at dreje hovedet får man et overblik over det, der sker til venstre.
Og så var det egentlig blot at overlade alt andet end det, at styre sikkert gennem regnen ad motorvej og hovedveje, til DAF'en. Den stod for at vælge det rigtige gear ud fra forholdene, som den ligesom mange andre lastbiler finder i et indkodet elektronisk kort med veje og bakker.
Tur viste, at DAF kan levere en lastbil på et meget højt niveau, så der er ikke noget at sige til, at DAF blev kåret som favorit blandt chauffører i den tyske ETC-test (European Truck Challenge), der gennemføres af det tyske fagmagasin Truck & Trailer Weltmagasin.
Her kan vil blot sige, at vi gerne DAF'er ud og hjem.
Lidt fakta om testturen:
Ruten gik fra DAF i det nordlige Kolding via Motorvej E45 til Vejle, hvor vi drejede fra mod Herning og efter nogle kilometer nord på ved Lindved for at tage vejen over Østbirk til Skanderborg. Efter lidt mere kørsel på Motorvej E45 tog vi smutvejen fra Skanderborg N over Hadsten til Randers for derefter at vende vogntoget på 40 ton totalvægt og køre sydover til Aarhus.
Lidt fra testbilens lange udstyrsliste:

Tur viste, at DAF kan levere en lastbil på et meget højt niveau, så der er ikke noget at sige til, at DAF blev kåret som favorit blandt chauffører i den tyske ETC-test (European Truck Challenge), der gennemføres af det tyske fagmagasin Truck & Trailer Weltmagasin.
Her kan vil blot sige, at vi gerne DAF'er ud og hjem.
Lidt fakta om testturen:
- Tilbagelagt strækning: 152,4 kilometer
- Samlet brændstofforbrug: 48,546 liter
- Brændstofforbrug: 31,85 liter/100 kilometer
- Brændstofforbrug: 3,14 kilometer/liter
- Gennemsnitshastighed: 65,9 km/t
Ruten gik fra DAF i det nordlige Kolding via Motorvej E45 til Vejle, hvor vi drejede fra mod Herning og efter nogle kilometer nord på ved Lindved for at tage vejen over Østbirk til Skanderborg. Efter lidt mere kørsel på Motorvej E45 tog vi smutvejen fra Skanderborg N over Hadsten til Randers for derefter at vende vogntoget på 40 ton totalvægt og køre sydover til Aarhus.
Lidt fra testbilens lange udstyrsliste:
Efficiency Plus Pack XG+
- Executive Pack XG/XG+
- Climate Pack
- Forlygtevasker
- Forlygter med nivelleringsanordning
- To LED-arbejdslygter til førerhusets bagvæg
- Bakkamera, forberedt
- Forrude med solfilm
- Lamineret glas med solfilm
- DAF digitalt udsynssystem
- DAF Corner View
- Justerbar tagspoiler til XG+ førerhus
- Sidespoilere, forlængede
- Sideskørter med forlængere øverst og nederst
- Tagspoiler i førerhusfarve
Farve på sidespoilere: førerhusfarve
- Farve på sideskørter: førerhusfarve
- Farve på hus til kameraovervågningssystem: førerhusfarve
- Farve på forlygtepanel: førerhusfarve
- Farve på kofanger: førerhusfarve
- Kabineinteriør: Natura
- Dørbeklædning: læder
- Passagersæde: Xtra Leather Air
- Passagersæde med drejefunktion
- ECAS fjernbetjening med udvidede funktioner
- Førersæde: Xtra Leather Air
- Chaufførsæde med drejefunktion
- Køleskab og skuffe
- Madras med topmadras til DAF Relax Bed
- Gardiner med afskærmningsgardin
- LED-lys i kabinen: Exclusive
- Parkeringsaircondition, integreret
- DAF Infotainment Exclusive m. Exclusive højttalere
- Intelligent fartpilot
- Bakalarm
- City Turn-assistent
- Akseltryksføler
- Dæktryksovervågning
- Motor MX-13, 355 kW/483 hk. Førerhusmærkat: 480
- Automatisk gearkasse med direkte kraftoverførsel, TraXon med 12 trin
- Mekanisk differentialespærre
- MX-motorbremse
- Akselafstand 4,00 m / overhæng bag 0,99 m
- Dørkplade med trin, ekstra lang
- Akustisk bakalarm med tilsidesættelseskontakt
- Sikkerhedssystem, som registrerer og informerer føreren om et objekt i bevægelse i nærheden af medchaufførsiden af køretøjet
- Nødhammer, der gør det muligt at komme ud af køretøjet i nødstilfælde
- VSC (Electronic Vehicle Stability Control system) til forbedring af den aktive køresikkerhed. Forbedret retningsstabilitet (understyring, overstyring sammenknækning) og ekstra krængningssikkerhed.
- Intelligente fartpilot bruger GPS-teknologi til at forudse ændringer i topografien. Den intelligente fartpilot kan tilsidesætte den indstillede fartpilothastighed, ændre den automatiske gearkasses skiftestrategi eller aktivere forskellige EcoRoll-funktioner for at spare brændstof
- DAF Connect - et online-vognparkstyringssystem, der leverer relevante lastbil-, chauffør- og placeringsoplysninger
- Digital (intelligent) fartskriver, Stoneridge SE5000 Connekt, med GNSS-modtager (Global Navigation Satellite System) og DSRC-enhed (Dedicated Short-Range Communications) i overensstemmelse med EU's fartskriverregulativ
- Hastighedsbegrænserindstilling for fartpilot 85 km/t. Speeder 85 km/t med Eco til; 90 km/t med Eco fra.
- ACC med FCW og AEBS-3 (AEBS: Avanceret nødbremsesystem). Med ACC kan en fast afstand til trafikken foran opretholdes; sikkerhedssystemerne FCW og AEBS hjælper til at undgå eller afbøde virkningerne af en forestående kollision bagfra ved at advare chaufføren og aktivere bremserne, hvis det er nødvendigt
- Chaufførtræningssystem (DPA). Interaktivt program, der hjælper chaufføren med at opnå den mest omkostningseffektive kørestil. Informationer fra chaufførtræningssystemet vises på på farvedisplayet på instrumentpanelet

Vi sagde tak for turen det sædvanlige sted på Aldersrovej i Aarhus N.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |