EU-KOMMISSIONEN'S FORSLAG TIL MERE EFFEKTIV GODSTRANSPORT:
EU-Kommissionens forslag om en revision af direktivet om køretøjers mål og vægt vil ifølge EU-Kommissionen betyde en CO2-reduktion fra godstransporten på 27,8 millioner ton (1,2 procent af CO2-emissionerne fra godstransport) mellem 2020 og 2050
Den forventede reduktion af CO2-udslippet skyldes en øget brug af tunge nulemissionskøretøjer (i tonkilometer), overgangen fra ren vejtransport til intermodal transport og et fald i antallet af ture med både konventionelle dieselkøretøjer og nulemissionskøretøjer som følge af øget nyttelast. Den øgede nytteast vil betyde, at den samme mængde gods kan transporteres med færre lastbiler.
EU-Kommissionen anslår, at de eksterne omkostningsbesparelser for CO2-emissionervil beløbe sig til 3,5 milliarder euro udtrykt i nuværende værdi for 2025-2050.
For luftforurenende stoffer anslår EU-Kommissionen, at det vil spare EU-landene for omkostninger på 2,1 milliarder euro. På støjområdet vil de betyde sparede udgifter på 0,7 milliarder euro.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
EU forventer mindre CO2-udledning
Tirsdag 18. juli 2023 kl: 21:00
Af: RedaktionenEU-Kommissionens forslag om en revision af direktivet om køretøjers mål og vægt vil ifølge EU-Kommissionen betyde en CO2-reduktion fra godstransporten på 27,8 millioner ton (1,2 procent af CO2-emissionerne fra godstransport) mellem 2020 og 2050
Den forventede reduktion af CO2-udslippet skyldes en øget brug af tunge nulemissionskøretøjer (i tonkilometer), overgangen fra ren vejtransport til intermodal transport og et fald i antallet af ture med både konventionelle dieselkøretøjer og nulemissionskøretøjer som følge af øget nyttelast. Den øgede nytteast vil betyde, at den samme mængde gods kan transporteres med færre lastbiler.
EU-Kommissionen anslår, at de eksterne omkostningsbesparelser for CO2-emissionervil beløbe sig til 3,5 milliarder euro udtrykt i nuværende værdi for 2025-2050.
For luftforurenende stoffer anslår EU-Kommissionen, at det vil spare EU-landene for omkostninger på 2,1 milliarder euro. På støjområdet vil de betyde sparede udgifter på 0,7 milliarder euro.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |