Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
NYT FORSLAG FRA EU-KOMMISSIONEN:

Godstransporten skal give en større økonomisk gevinst med mindre miljøpåvirkning

Mandag 17. juli 2023 kl: 15:41
Af: Redaktionen

Godstransporten skal give en større økonomisk gevinst med mindre miljøpåvirkning

EU-Kommissionen fremlagde i sidste uge et forslag, som skal danne basis for en mindre miljøbelastende godstransport og give en større økonomisk gevinst. Forslaget omfatter blandt andet ændrede regler om grænseoverskridende landevejstransporter med modulvogntog og bedre udnyttelse af jernbanernes kapacitet i EU-landene

EU-Kommissionens forslag, der er en udløber af "Den Grønne Pagt", som EU-landene tidligere er blevet enige om, skal gøre godstransporten mere effektiv og bæredygtig ved at forbedre forvaltningen af jernbaneinfrastrukturen, tilbyde stærkere incitamenter for lavemissionskøretøjer og bedre oplysninger om drivhusgasemissioner (CO2-udledning) fra godstransporten. 


Målet er at øge effektiviteten i transportsektoren og hjælpe til med at bidrage til målet om at reducere CO2-missionerne fra transportsektoren med 90 procent senest i 2050, som landene blev enige om i Den Grønne Pagt, samtidig med, at EU's indre marked fortsat kan vokse.


Forslaget vil også skabe klarhed om anvendelsen af tungere og længere køretøjer i grænseoverskridende trafik under visse omstændigheder, hvilket i dag er tilladt i nogle medlemsstater. 


Forslaget omfatter en præcisering af, at de medlemsstater, som tillader europæiske modulsystemer på deres område, også vil kunne anvende dem i internationale operationer mellem disse nabomedlemsstater uden et behov for en bilateral aftale og uden at begrænses af kun at krydse én grænse. Det betyder, at den samme mængde gods kan transporteres på færre ture.


For at fremme intermodal transport, hvor gods transporteres ved hjælp af to eller flere transportformer, men med en standardiseret lastenhed - eksempelvis en container, en sættevogn eller andet - vil lastbiler og vogntog få lov til at fragte ekstra vægt. Ekstra højde vil også gøre det lettere at transportere high cube-containere med standardkøretøjer.


Jernbanekapaciteten skal udnyttes mere effektivt
Jernbanespor er dyre at bygge og i EU også i stigende grad overbelastet. Den foreslåede forordning vil optimere brugen af jernbanerne, forbedre koordineringen på tværs af grænserne, øge punktligheden og driftssikkerheden og i sidste ende tiltrække flere godstransportvirksomheder til jernbanerne. 


Passagererne vil nyde godt af flere jernbanetjenester, da nettets kapacitet vil blive udnyttet bedre, hvilket vil have en positiv indvirkning på de grænseoverskridende forbindelser ved blandt andet at muliggøre hyppigere forbindelser og tidligere billetreservation.


De nuværende regler om kapacitetsforvaltning fastsættes årligt, nationalt og manuelt, hvilket er en ulempe for trafikken på tværs af grænserne, da denne opbrudte tilgang fører til forsinkelser ved grænserne. 


Det medfører igen hindringer i det indre markeds funktion. Forsinkelser som følge af overbelastning forårsaget af ukoordineret vedligeholdelsesarbejde er også almindelige.


Omkring 50 procent af jernbanegodstransporten krydser grænserne.


Forslaget til forordning om anvendelse af jernbaneinfrastrukturkapacitet i det fælles europæiske jernbaneområde bygger på det industristyrede projekt om omlægning af køreplanen - Timetable Redesign Project. Målet er bedre at imødekomme jernbanesektorens forskellige behov: stabile køreplaner og tidlig bestilling af billetter for passagertjenester og fleksible togkørsler tilpasset "just-in-time" -forsyningskæder for speditører.


Nye incitamenter til brug af lavemissionskøretøjer
Over halvdelen af godset i EU blev i 2020 transporteret med lastbiler, og denne transport bidrager i høj grad til drivhusgasemissionerne. Det nuværende direktiv om vægt og dimensioner indeholder den maksimale vægt, længde, bredde og højde for tunge køretøjer. Forslaget fra EU-Kommissionen reviderer disse regler for at tillade ekstra vægt for køretøjer, der anvender nulemissionsteknologier, da disse har tendens til at øge køretøjs vægt. Dermed vil forslaget tilskynde til udbredelsen af renere køretøjer og teknologier. Efterhånden som teknologien udvikles og nulemissionsdrivsystemerne bliver lettere, og takket være brugen af aerodynamiske anordninger og førerhuse, vil de renere køretøjer nyde godt af at kunne laste yderligere nyttelast sammenlignet med konventionelle lastbiler.


Udbredelsen af mere aerodynamiske førerhuse og andre energibesparende anordninger vil også blive fremmet, og vil ikke kun forbedre førerens komfort og sikkerhed, men vil også øge effektiviteten af nul-emissionsdrivlinier.


CountEmissionsEU: Sammenligning af CO2-fodaftryk
EU-Kommissionen foreslår en fælles metodologisk tilgang for virksomheder til at beregne deres drivhusgasemissioner, hvis de vælger at offentliggøre disse oplysninger, eller hvis de anmodes om at dele dem af kontraktlige årsager. Den foreslåede metode er baseret på den nyligt vedtagne ISO/CEN-standard for kvantificering og rapportering af drivhusgasemissioner, der stammer fra driften af transportkæder for passagerer og gods. Pålidelige data om dør-til-dør-emissioner vil gøre det muligt for operatørerne at sammenligne deres tjenester og give forbrugerne mulighed for at træffe oplyste valg om transport- og leveringsmuligheder.


EU-Kommissionens forslag skal behandles af EU-Parlamentet og EU's Ministerråd efter den almindelige lovgivningsprocedure.


Interesserede kan se spørgsmål og svar om forslaget til ændrede vægt og dimensioner her (dansk udgave): 


Forslaget om vægt og dimensioner kan hentes her (engelsk udgave):


Lidt om godstransporten i EU:
  • I 2020 arbejdede der omkring seks millioner mennesker i EU's godstransportsektor.
  • Godstransporten tegner sig også for godt 30 procent af CO2-emissionerne i transportsektoren. Persontransporten tegner sig for knap 70 procent.
  • Godstransportens CO2-emissioner forventes at vokse med ca. 25 procent inden 2030 og med 50 procent inden 2050, hvis der ikke bliver taget initiativer, der trækker CO2-udledningen nedad
(Kilde: EU-Kommissionen)





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst