Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politisk flertal har sagt ja til havneudvidelse i Aarhus

Torsdag 22. juni 2023 kl: 09:49
Af: Redaktionen

Et bredt politisk flertal i Aarhus Byråd vedtog onsdag aften de aftale planer for en havneudvidelse i Aarhus. Hos Aarhus Havn betegner man den endelige vedtagelse som en fremtidssikring af Danmarks største havn og peger på, at den understøtter behovet for mere areal og kajnær havnekapacitet

For fem år siden ansøgte Aarhus Havn, der er et kommunalt ejet havneselskab, byrådet i Aarhus Kommune om en havneudvidelse. Aarhus Kommune har undervejs gennemført en udvidet inddragelsesproces og en ekstraordinær borgerinddragelse. Havnedirektør Thomas Haber Borch mener, at det har kvalificeret beslutningsgrundlaget, og at den endelige vedtagelse er en historisk milepæl.


- Den endelige vedtagelse af havneudvidelsen i Aarhus er en historisk milepæl. Ikke kun for Aarhus og Aarhus Havn, men for hele Danmark. Jeg er tilfreds med, at et bredt politisk flertal nu først og fremmest har givet dansk erhvervsliv vished om, at man fortsat kan blive og udvikle sig på og omkring havnen i Aarhus. Det betyder, at vi i højere grad kan understøtte den grønne omstilling, skabe flere arbejdspladser og udvikling til gavn for Aarhus og Danmark, siger Thomas Haber Borch og anerkender, at ansøgningen om en havneudvidelse har skabt debat.


- Det har været en lang proces, der startede helt tilbage i 2018. Hele vejen igennem har vi oplevet opbakning fra virksomhederne og mange aarhusianere. Men der har også været mange holdninger og følelser i spil i det her projekt. Jeg har respekt for det store engagement, og jeg mener, at den udvidede inddragelsesproces har bidraget til et stærkere og grønnere projekt med flere nuancer, siger han.


En justeret havneudvidelse med nye og grønne tiltag
Det brede politiske flertal har med vedtagelsen af havneudvidelsen besluttet at reducere den samlede udvidelse til 84 hektar fordelt over etaper mod de 140 hektar, som den oprindelige ansøgning lød på. Derudover er der besluttet en række nye initiativer og grønne tiltag for både klima og havmiljø samt en tørhavn i den vestlige del af Aarhus-området - nogle kilometer fra kajerne.


- Vi havde selvfølgelig gerne set, at den havneudvidelse, der nu er vedtaget, i højere grad havde lignet vores ansøgning. Men jeg anerkender de mange hensyn, interesser og dilemmaer, der skulle vægtes, og jeg mener, at projektet som helhed kan understøtte vores udviklingsbehov og dermed fremtidssikre Aarhus Havn, siger Thomas Haber Borch, der også fremhæver de mange nye initiativer, der er en del af den endelige vedtagelse.


- Vi er i fuld gang med at tilpasse og justere projektet efter den politiske beslutning. Det gælder blandt andet udviklingen af en tørhavn, som er et helt nyt område for os. Vi arbejder derudover målrettet med de initiativer, der dels skal reducere den samlede CO2-udledning og dels skal kompensere for den CO2-udledning, som anlægget så ender med at udlede. Nu hvor projektet er endeligt godkendt, kan vi komme videre med nogle af de myndighedsgodkendelser, der skal til, før vi kan begynde på projektet, siger han.


Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn. På containerområdet håndterer havnen i Aarhus omkring to trediedele af det samlede containere, der bliver håndteret i danske havne. Tre af de andre danske containerhavne er nævnt fra vest mod øst - Fredericia, Kalundborg og København. 


Aarhus Havn forventer at kunne gå i gang med første del af etape 1, som er anlæggelsen af ydermolen, i 2025.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst